MusikkPlot

– Det er viktig å kjenne de rette folka i Oslo

En bergenser i Oslo, inspirert av både Georg Johannesen og Ernest Hemmingway. Det blir det både god musikk og lyrikk av. Jørgen Engebret slipper snart første smakebit fra EP-en «Over brostein, under stjernetegn».

Publisert Sist oppdatert

­Jørgen Engebrets forrige utgivelse «Og solen går sin gang» ble skrevet i løpet av en spontan hyttetur. Den poesi-interesserte bergenseren har siden flyttet til Oslo, og er – bare et halvt år etter debuten – klar med sin andre EP, «Over brostein, under stjernetegn».

Musikken ligger i landskapet alternativ pop / hiphop, der det legges vekt på tekstene. Denne gangen tok det vesentlig lengre tid å skrive materialet.

– Hvordan ble plata til?

– Det tok faktisk lang tid før jeg kom meg i studio. Jeg flyttet til Oslo, mens musikkmiljøet mitt var i Bergen. Pandemien gjorde det også vanskelig. Folk ble syke. Dessuten tok det tid for meg å etablere meg i Oslo. Vi kan trygt si at plata er preget av pandemien, sier Engebret.

Tekster først

Som nevnt er Jørgen Engebret en svært tekstorientert artist. I motsetning til karakteren i låta «Verden», har han selv en klar plan når han skriver låter. Tekstene skrives først. De danner bakteppet og stemningen for musikken som utvikles i samarbeid med musikere.

Noen tanker bare svever

Noen mennesker bare lever

Vetsje helt koss det fungerer

Men det funker for meg

– Hvordan jobber du egentlig med låtskrivingen?

– Jeg liker å skrive tekstene først. Det blir en form for fridikting. Så tar jeg med meg tekstene i studio, og skriver musikken sammen med en musiker. Jeg er veldig glad i lyrikk, og har ulike inspirasjonskilder, som for eksempel Georg Johannessen (forfatter, oversetter og professor i retorikk, journ.anm.) og Ernest Hemmingway, forteller han.

– Hvem inspirerer deg mest musikalsk?

– Det er Lars Vaular, ingen tvil. Jeg er også glad i Fjorden Baby!

Engebret presiserer at det aller viktigste for ham når han skal skrive tekster er det som skjer rundt ham.

Tar tid i Oslo

Jørgen Engebret forklarer at musikkmiljøet i Bergen er langt tettere og mer sammensveiset enn miljøet i Oslo. Det har tatt tid å bygge nettverk og å få etablert seg.

Foto Det tok tid å etablere seg i Oslo, men nå har Jørgen Engebret fått sving på sakene og er klar for spillejobber til høsten. Foto: Christer Minde.

– Det er annerledes her i Oslo, og miljøet er mye større. Her er det egentlig ikke bare ett miljø, men mange. Nettverk er viktig i Oslo. Det er viktig å kjenne de rette folka.

Nå føler han at han har kommet inn i det, og har blant annet knyttet kontakt med musikere fra Musikkhøgskolen.

– Den første singelen fra EP-en kommer 19. august, Hvilke forventninger har du?

– Først og fremst blir det en lettelse, og jeg får lagt utgivelsen helt bak meg. Da er det ikke min musikk lenger – den er ute hos folket. Generelt er jeg glad for positive tilbakemeldinger, men jeg håper naturligvis på enda flere spillejobber når EP-en er ute, sier han.

– Hvis du skal ta et skritt til, fra der du er nå, hvilke scener ser du for deg å spille på?

– Jeg drømmer selvfølgelig om Øya, i disse dager, smiler han.

– Scener som Samfunnet i Trondheim, Hulen i Bergen, Blå eller Salt i Oslo og studentsamfunnet i Volda frister veldig. Og Stavanger! Jeg tror ikke jeg har mange lyttere i Stavanger.

Fremtidsplaner

Planene fremover handler om å spille ute så mye som mulig.

– Jeg har dyktige folk som booker for meg, så det blir nok en del jobber i høst. Samtidig jobber jeg i studio med mitt første fullengder-album. I tillegg håper jeg å kunne få samarbeide med andre artister. Da får jeg utvidet horisonten min og jobbet mer kreativt, avslutter han.

Første singel fra EP-en, «Verden», slippes 19. august.

Powered by Labrador CMS