MusikkPlot

Bandet Sløtface på scenen under Spellemannprisen 2017 på Oslo konserthus.

Sterke reaksjoner mot ny Spellemann-kategori

Kritikken hagler mot den nye kategorien, som Spellemann offentliggjorde denne uka. En manager for flere av de største hitsnekkerne på markedet synes kategorien vitner om desperasjon fra Spellemannprisens side.

Publisert Sist oppdatert

Tirsdag offentliggjorde Spellemann endringer i kategoriene i prisutdelingen, og de lanserte to nye kategorier: Årets Utgivelse og Festmusikk.

– Festmusikk er festpreget musikk som spenner over flere sjangre. Det er ofte innspillinger av artister og band som spiller konserter på små og store lokaler over hele landet, skrev Spellemann i pressemeldingen.

Endringene skjedde etter at en gruppe bestående av uavhengige bransjeaktører har laget en innstilling til styret i Spellemann med forslag til endringer. Styret landet på at det skulle opprettes to nye kategorier, samt at det gjøres endringer i tre eksisterende.

– Vitner om desperasjon

Kategorien Festmusikk har skapt en rekke sterke reaksjoner etter at den ble lansert. Det skriver VG.

Ifølge avisen har artistene Stian «Staysman» Thorbjørnsen og Carina Dahl begge gitt uttrykk for at kategorien gir dem bedre muligheter til å komme inn i Spellemann-varmen.

Men i bransjen er det flere som hisser seg opp over Spellemann-manøveren.

En av dem er Aslak Klever, daglig leder og hovedeier i managementet Popular Demand.

Klever reagerer ifølge VG på at Spellemann nå oppretter en kategori for tilsynelatende å «stue bort» artister og utgivelser manageren selv synes bør konkurrere på lik linje med annen, mer kritiker-favorisert musikk.

– Norsk pop er Staysman, Freddy Kalas, Hagle og så videre – like mye som det er Sigrid og Aurora. Man bør ikke lage en egen kategori – på tvers av sjangre – bare fordi noe er populært, sier Klever til avisen.

Han mener Spellemann opprette kategorien i desperasjon over å nå ut til folk og være relevante, og at det medfører at de ikke tar musikken på alvor.

Den nye kategorien har også blitt livlig diskutert på det lukkede Facebook-forumet for musikkbransjefolk, Bransja Prat, det siste døgnet.

– Ingen skal bli tvunget til å være i noen kategori de ikke vil være i

Til VG sier spellemannprisens presseansvarlige, Simen Eidsvåg i PR-byrået Sesong1, at det er opp til artister og selskaper selv å avgjøre i hvilke kategorier man melder på sine utgivelser.

Han forteller at endringene i kategoriene er gjort på bakgrunn av at juryene har gitt tilbakemelding på at det er utfordrende stort spenn i undersjangere i noen kategorier, hvor det er veldig høy kvalitet på de forskjellige, men vanskelig å vurdere dem mot hverandre.

– Med dette ønsker Spellemann å løfte frem mer av mangfoldet i norsk musikkbransje.

Eidsvåg understreker at dersom D.D.E. ønsker å bli nominert i kategorien for rock, må de melde seg på i den.

I Spellemanns regelverk står det blant annet at utgivelser kan bli flyttet over i andre kategorier enn den de er påmeldt i. I slike tilfeller går Spellemann i dialog med påmelder, forteller Eidsvåg.

– Ingen skal bli tvunget til å være i noen kategori de ikke vil være i, sier han til VG.

Powered by Labrador CMS