MusikkPlot

Safario på scenen under bransjefestivalen by:Larm i 2019.

Billettsalget svikter – til tross for tettpakket konsertprogram

Publisert Sist oppdatert

Flere aktører i bransjen melder om publikumssvikt etter gjenåpningen av samfunnet. Det er spesielt én publikumsgruppe som uteblir.

I slutten av oktober skrev vi om at flere konsertsteder melder om labert billettsalg etter gjenåpningen og at fagforbundet Creo er redd pandemien har endret folks vaner. Creo-leder Hans Ole Rian fortalte at flere titalls musikere derfor har måttet avbryte sine turneer.

Det er flere som melder om den samme tendensen:

– Vi ser generelt at det er en stor utfordring å selge billetter over store deler av landet, sier Joël Schwalenstöcker til Aftenposten.

Han er bookingagent og styreleder i Nemaa, en bransjeorganisasjon for artistmanagere og bookingagenter i Norge.

Norske Konsertarrangører melder om det samme.

– Vi får meldinger om markedssvikt særlig i enkeltsegmenter. Spesielt gjelder det 40–50 åringene og oppover, sier daglig leder Tone Østerdal til Aftenposten.

Trolig nedgang på 30–35 prosent

Østerdal får nå tilbakemeldinger fra konsertarrangører landet rundt, som sammenligner salget med høsten før pandemien. Hun sier det sannsynligvis dreier seg om en salgsnedgang på rundt 30–35 prosent i en del konsertmarkeder.

Hun mener at det mest skyldes svikt blant en mer voksen kundegruppe, og at det handler mindre om geografiske forskjeller.

Schwalenstöcker forteller at de mest ettertraktede artistene selger mye billetter fortsatt.

– Det er studentpublikumet og de yngre som er de ivrigste. De er tilbake i et tilnærmet normalt liv. Men på kulturhus og blant det mer voksne publikumet går salget saktere enn det gjorde før, sier Schwalenstöcker.

Powered by Labrador CMS