Annonse
Sir Paul McCartney er en av 156 britiske artister som nå tar et oppgjør med strømmetjenester som Spotify. Foto: Jacques Boissinot / AP

Sir Paul McCartney og 155 andre britiske artister tar et oppgjør med strømmetjenester

Meld deg på nyhetsbrev fra Kulturplot

Hver tirsdag og torsdager. Bestill her! Skriv inn din e-post:

 

Artister som Chris Martin, Kate Bush, Bob Gendolf og Sir Paul McCartney er blant de 156 som nå har skrevet et brev til Storbritannias statsminister Boris Johnson. I brevet skriver de blant annet:

«For lenge har strømme­plattformer, plateselskaper og andre nettgiganter utnyttet artister og skapere­ uten å belønne dem rettferdig.»

Bak dem står fagforeningen Musicians Union. Selv om de overnevnte ikke akkurat kan kalles fattige og strevende artister, skriver de på vegne av dagens artistgenerasjon står det i brevet. Storbritannia er for øyeblikket i gang med å utrede om rikets lov om opphavsrett fra 1998 holder mål i dagens tekno­logiske virkelighet. Konklusjonene­ er ventet før sommeren.

Strømming står i dag for 62 prosent av det globale musikkmarkedet, skriver Aftenposten. 443 millioner mennesker betaler for et strømme­abonnement, ifølge bransjeorganisasjonen IFPIs Global Music Report 2021. Her hjemme står strømming nå for godt over 90 prosent av alt musikksalg.

Men strømmemodellen til strømmetjenester som svenske Spotify har lenge vært gjenstand for kritikk. Utbetaling skjer via en modell der royalty for hver avspilling­ baserer seg på hvor mye en sang blir strømmet i forhold til plattformens mest populære låter. En slik modell favoriserer altså­ de største stjernene.

Spotify utbetaler anslagsvis mellom tre og fire øre pr. avspilling. For artister som ikke når millionvis av avspillinger får derfor svært lite penger. Man antar at maksimalt 15 prosent av Spotifys inntekter går tilbake til plateselskapene, og derfra fordeles pengene videre til alle involverte.

Det er altså denne modellen Paul McCartney og de andre hevder «utnytter» artistene.

Annonse
Annonse
Annonse