MusikkPlot

Kathrine Synnes Finnskog er direktør i Music Norway.

Music Norway legger ned kontorer i London og Berlin

Music Norway legger ned begge utenlandskontorene sine for å «frigjøre ressurser» til å satse på musikk-eksport.

Publisert Sist oppdatert

De to utenlandskontorene til Music Norway i London og Berlin legges ned ganske nøyaktig ti år etter de ble etablert. Det melder nettstedet ballade.no.

Til nettstedet sier Music Norway-direktør Kathrine Synnes Finnskog at beslutningen handler om å heller bruke de tilgjengelige ressursene til å handle raskt når muligheter åpner seg i nye land.

Vil reagere raskt der interessen oppstår

Music Norway ønsker å bedre tilrettelegge for kontakt med nye markeder, slik at bransjen selv kan ta kontakt med norske artister.

For å bli «eksportklar» som artist må man knytte til seg et profesjonelt bransjeapparat, ha evne til å investere selv og vise til dokumentert internasjonal etterspørsel, forklarer Finnskog.

Istedenfor å være fysisk til stede i verden på permanent basis, vil Music Norway heller teste ut virkemidler der interessen oppstår. Strømming av norsk musikk har eksempelvis tatt seg opp i voksende markeder som Mexico, Kina, India og Brasil. Når man ser slike tendenser, må man være klar til å reagere raskt, mener Finnskog.

Ikke råd

Hun legger også til at Music Norway ikke har råd til å ha folk plassert på kontorer over hele verden.

Nina Finnerud har ledet Music Norways aktivitet i Storbritannia, Belgia, Nederland og Luxembourg fra London, og Jonas Vebner har jobbet med å promotere norske artister i Tyskland, Østerrike, Polen, Tsjekkia og Sveits fra kontoret i Berlin. De to vil nå bli hentet hjem til Norge.

– Vi trenger dem her. Det er ekstremt stor aktivitet her, og mange fra bransjen som vil ut. Vi mener at det de har lært ute og det nettverket de kan tilby vil komme godt med i enda tettere kontakt med den norske bransjen, sier Finnskog til Ballade.

Powered by Labrador CMS