Annonse
Billedkunstner Per Fronth fotografert i New York for en del år siden, for øvrig ved siden av et kunstverk som ikke inneholder produktplassering. Foto: AP Photo / Jim Cooper / NTB

Har produktplassering i kunstverkene sine

Meld deg på nyhetsbrev fra Kulturplot

Hver tirsdag og torsdager. Bestill her! Skriv inn din e-post:

 

Det skriver Aftenposten i dag.

Rolf Stavnem, daglig leder i Fineart, bekrefter at forhåndssalget før utstillingen åpnet på fredag var på drøyt 4 millioner kroner. Totalt er det pr. mandag ettermiddag solgt for nærmere 6 millioner kroner.

I utstillingen Aerosol / Product Placement har billedkunstneren Per Fronth solgt deler av bildene til kjente firmaer og merkevarer.

– Jeg tilbyr deler av den kunstneriske bildeflaten til nøye utvalgte aktører - og jeg tar betalt for det, sier Fronth til avisen.

På spørsmål om han ikke har noen motforestillinger mot produktplassering i kunsten, svarer han at han selvfølgelig har det.

– Men på samme måte som det er produktplassering i filmkunsten, må det være aksept for det i billedkunsten, mener Fronth.

Han understreker at han likevel har det han kaller full kunstnerisk frihet og vil ikke ut med hvor mye bedriftene har betalt for å få «være med» i kunstverkene. Kunstverkene med produktplassering vil bli merket på utstillingen.

Fikk ideen etter avslag

Ideen om produktplassering i kunstverkene fikk han etter at han fikk avslag da han søkte om arbeidsstipend under pandemien. Det var første gang han søkte om arbeidsstipend. Fronth har tidligere vært kritisk til det offentlige stipendsystemet som forvaltes av Kulturrådet. Han har tatt et bevisst valg om å være profesjonell kunstner uten å basere seg på offentlig støtte.

Han understreker overfor Aftenposten at han er tilhenger av at Norge har en stipendordning, men kritisk til hvordan ordningen utøves.

Annonse
Annonse
Annonse