Kunst

Norske kunstnere stiller ut sine verk på Høstutstillingen på Kunstnernes Hus. Her er Gunvor Nervold Antonsens skulpturer i front.

Høstutstillingen tematiserer flyktningkrise og avindustrialisering

En stor blå biteskinne. Svære hender som stikker opp av gulvet – og gullbokstaver. Det er klart for den 133. Høstutstillingen i Oslo.

Publisert Sist oppdatert

I år kom det inn om lag 2 200 søknader til Høstutstillingen, og juryen hadde akkurat samlet seg for første gang da pandemien for alvor «traff» landet.

– Det ble tidlig klart at juryen måtte finne et digitalt system slik at de kunne jobbe hver for seg, sier Katrine Sviland, som er kommunikasjonsleder for Norske Billedkunstnere. Hun understreker at arbeidsmetoden ikke påvirket det endelige resultatet.

– Men nettopp gruppediskusjon er viktig for juryering av Høstutstillingen, så det var litt befriende at andre del av juryering kunne foregå samlet. Også dette med plassering og kuratering kunne heldigvis monteringsgruppen i juryen gjøre sammen. Det er jo på den måten utstillingen blir til – dette er juryens visjon etter vurdering av alle søknadene, fortsetter hun.

Smeltet om gull

Et verk som fort legges merke til, er Swan Dler Qaradakis «The Golden Wish», som er plassert på toppen av trappen.

– Han har tematisk jobbet med egne erfaringer som kurdisk flyktning og jobber med å vise universelle problemstillinger som kan knyttes til det å være et menneske på flukt.

– I dette kunstverket ser du setningen «Everything Will Be Ok» – i Caps Lock og 12 karat gull – på en blå vegg, forteller Sviland.

Utgangspunktet for arbeidet er de såkalte «smykkelovene » vedtatt i flere europeiske land, som åpner for at myndighetene kan beslaglegge verdigjenstander fra asylsøkere ved ankomst – for å finansiere utgifter i forbindelse med opphold, forklarer kommunikasjonslederen videre. Hun kan videre fortelle at Qaradaki reiste med et lite filmteam til irakisk Kurdistan og kjøpte diverse smykker fra lokale smykkehandlere og gullsmeder i områdene Arbat og Suleimania – der to større flyktningleirer ligger.

– Det er dette gullet, smeltet om, som er blitt bokstavene. Prosessen kan følges på video på en skjerm ved siden av, sier Sviland.

Biteskinne i XL

På spørsmål om det finnes noen rød tråd i årets kunstverk, svarer hun:

– Det er mye forskjellig å se, men skal vi snakke om noen tendenser så ser vi at det er flere verk som tar opp i seg avindustrialiseringen av dagens Norge. De store hendene som stikker opp av gulvet er et eksempel på det. Det er treskulpturer fra serien «Vi er margen», som ble laget og utstilt i Trondheim Kunstmuseum i 2019, og som ble nominert til Lorck Schive kunstpris.

Kunstneren heter Gunvor Nervold Antonsen, og mens hun arbeidet med skulpturene snakket hun med en rekke tidligere arbeidere ved en nedlagt bilfabrikk som ble flagget ut, får NTB opplyst.

Et annet kunstverk som kan komme til å vekke oppsikt, er den blå biteskinna til kunstneren Anna Ihle. Hun har gjengitt sin egen biteskinne i så pass stor størrelse at hun faktisk kan legge seg inni den.

– «Grinding» er både en performance og en skulptur, sier Sviland – og utdyper:

– Skulpturen er formet med en vinkelsliper, og søndag 20. september vil kunstneren hvile i skulpturen gjennom hele dagen.

116 verk og 94 kunstnere og kunstnergrupper er representert når den 133. Høstutstillingen går av stabelen. Utstillingen står på Kunstnernes Hus fra 19. september–1. november. Åpningsdagen, lørdag 19. september, åpner utstillingen for publikum klokka 14.30.

Powered by Labrador CMS