Kunst

Fotomodellen og senere fotografen Pattie Boyd har vært gift med både George Harrison (bildet) og Eric Clapton. I sommer gjester hun Uppsalas Music In The Garden-festival med noen av sine fotoskatter.

Ikoniske rockfotografier setter farge på sommeren

De har fotografert Jimi Hendrix, The Beatles, Joni Mitchell og The Rolling Stones. Pattie Boyd og Henry Diltz har portrettert de sentrale skikkelsene på 60- og 70-tallets rockescene. I sommer kan bildene ses på nært hold.

Publisert Sist oppdatert

­I 1966 spilte Henry Diltz i folkrockbandet Modern Folk Quartet. Han hadde basen sin i Laurel Canyon i Los Angeles, men på en turné kjøpte han seg et billig kamera på en bruktbutikk. Med dette tok han bilder av bandkompisene, og av et fyrverkeri ute i New Mexicos ørken.

I dag regnes 83-åringen som en av de desidert viktigste rockefotografen gjennom tidene. Også Pattie Boyd rager høyt på denne listen, og står bak noen av de mest ikoniske bildene fra rockescenens flower power-tid.

Nå kommer begge fotoveteranene til Sverige for å stille ut i tospann under festivalen Music In The Garden, i Uppsala.

Legendarisk The Doors-cover

La oss starte med Diltz. Som ung fotograferte han venner som Neil Young, Stephen Stills, David Crosby, Joni Mitchell, Mama Cass og medlemmene i The Eagles. Han ble også Woodstocks offisielle fotograf, og han fikk blant annet dokumentere Jimi Hendrix backstage.

The Doors ville ha Diltz til å lage et platecover for dem i 1969. Det skortet både på ideer og albumtittel fra bandet, helt til keyboardisten Ray Manzarek i forbifarten nevnte at han hadde kjørt forbi et overnattingssted, titulert Morrison Hotel.

– Dette var et sted for det vi kan kalle winos – og rommene var billige, minnes Henry Diltz, og legger til:

– Vi gikk inn i lobbyen, men fyren i resepsjonen fortalte oss at vi ikke kunne ta bilder uten eierens tillatelse. Vi gikk ut på gaten igjen, men så observerte jeg at mannen hadde forlatt sin post i resepsjonen. Vi løp inn, og fem minutter senere var bildene tatt. Da sa Jim: «Vi tar en drink». Klokken var da rundt fire på ettermiddagen, forteller Diltz, og sier han som fotograf etterstreber å være som en flue på veggen.

– Jeg liker å dokumentere og å observere, så jeg driver ikke med studio eller ekstra lyssetting. Jeg vil gå tett på det ekte livet, slår han fast.

I rosehagen

Britiske Pattie Boyd (78) startet som kjent karrieren som fotomodell på 60-tallet, men etter hvert forsto hun at det var fotograf hun ville bli.

Først var hun gift med George Harrison i The Beatles (1966–1977), og siden gikk hun til alters med Eric Clapton (1979–1989). Som «rockekone» kan hun skilte med å ha vært inspirasjonskilden til flere berømte låter, men inspirasjonen gikk begge veier:

Boyd fikk innpass i lukkede sirkler, og hun ble kjent for sine «tett på»-bilder av stjernene. Som det hun tok av seg selv og George Harrison i en rosehage, datert 1968.

– Vi kom tilbake fra India med resten av The Beatles, og den sommeren var jeg veldig stolt av rosene mine, som blomstret så vakkert. Jeg stilte opp et kameraet på stativ og ba George stå sammen med meg. Timeren ble slått på, og så sto vi bare der og ventet på det berømte klikket. George ble lei og tittet bort, og det var selvfølgelig akkurat da klikket kom, minnes Pattie Boyd.

På spørsmål om hvem som har vært vanskeligst å fange i linsen, svarer Boyd:

– Kanskje Eric (Clapton, red.anm.) Han ble alltid irritert da jeg tok så mange bilder av ham både natt og dag, for jeg syntes han var så skjønn, ler Boyd.

Ved siden av utstillingen i botanisk hage i Uppsala, er hun for tiden opptatt med et annet prosjekt: Å velge ut bilder til en kommende fotobok.

– Jeg liker godt å kommunisere med personen jeg fotograferer, slik at bildet blir som en forlengelse av en samtale. På grunn av relasjonen man har, blir det intime bilder, sier Pattie Boyd om sitt berømte blikk.

Powered by Labrador CMS