Annonse
Snart blir dette et vanlig syn igjen. Hvordan kommer publikum til å komme tilbake til kulturlivet? Det vil Kulturrådet nå finne ut mer om i samarbeid med NPU. Illustrasjonsbilde: Publikum foran scenen idet Volbeat spiller på Tons of Rock på Ekeberg i 2019. Foto: Berit Roald / NTB

Kulturrådet utvider sitt samarbeid med Norsk publikumsutvikling for å få mer informasjon om koronapandemiens effekt på publikum

Meld deg på nyhetsbrev fra Kulturplot

Hver tirsdag og torsdager. Bestill her! Skriv inn din e-post:

 

Kulturrådet og Norsk publikumsutvikling (NPU) har inngått en avtale om et styrket samarbeid gjennom publikumsundersøkelsen NPU Monitor 2021. Gjennom 2020 var Kulturrådet partner i NPUs Covid 19-Monitor, som gjennom pandemien har fulgt utviklingen i kulturlivet fra publikums perspektiv. Fjorårets undersøkelse tok for seg 21 kulturinstitusjoner. I år blir over dobbelt så mange arrangører både fra Norge og flere nordiske land med i undersøkelsen, for å få et bredere datagrunnlag, skriver Kulturrådet på sine nettsider.

Undersøkelsen skal måle utviklingen av etterspørsel etter fysiske og digitale kulturarrangementer og skal gi deltakerne og resten av feltet beslutningsgrunnlag for å gjenåpne på en trygg måte og i tråd med publikums preferanser. Dataene vil også bli viktige inn i Kulturrådet og Norsk Filminstitutts oppdrag med å lage et kunnskapsgrunnlag og analyser for gjenoppbygging av kultursektoren etter koronapandemien.

Kulturrådet har siden nedstengningen av kulturlivet i mars i fjor, undersøkt de økonomiske konsekvensene av pandemien for sektoren gjennom en rekke rapporter og undersøkelser. Seniorrådgiver Anja Nylund Hagen i Kulturrådets avdeling for kunnskapsproduksjon, statistikk og analyse jobber med publikumsperspektiver i gjenoppbyggingsprosjektet. Hun forteller at hun er glad for at Kulturrådet raskt har fått på plass en viktig kilde for verdifulle data om hvordan publikums holdninger til å vende tilbake til kulturlivet utvikler seg under pandemien.

I det utvidede samarbeidet skal også flere bransjer bli representert. Blant annet vil Filmweb delta i undersøkelsen, og den vil da også omfatte film- og kinogjengere over hele landet. I tillegg vil det bli stilt spørsmål om holdninger til vaksine og koronapass. Med den økte bredden i aktører fra feltet som deltar vil de få inn data om ulike publikumsgrupper, og se om det er forskjeller mellom landsdeler og type arrangører.

– Spent på om folks kulturvaner er endret

Direktør for Norsk publikumsutvikling Ingrid E. Handeland ser frem til å komme i gang med prosjektet og er spent på om folks kulturvaner har endret seg gjennom pandemien.

– Fjorårets undersøkelse handlet i stor grad om den enkelte institusjon som henvendte seg til sitt publikum og om når publikum kommer tilbake. Satt på spissen, så er kanskje spørsmålet i år; Kommer de tilbake? sier Handeland.  

– Vi vil nå få mer kunnskap om hvordan publikums forhold til det digitale har utviklet seg og om de er lei av å se kultur på skjermen, eller om de tvert imot er interessert i mer? Man kan jo for eksempel se for seg at publikum nå forventer at det vil være et digitalt program parallelt med det analoge, sier Handeland.

Hun er også glad for at de har fått med seg flere nordiske institusjoner, blant annet flere teaterinstitusjoner i Finland, slik at man kan gjøre interessante sammenligninger mellom nabolandene.  

Om undersøkelsen

Totalt er 46 institusjoner fra Norge og Norden med i publikumsmålingene i 2021. Det blir tre innsamlingsrunder i 2021 i mai, september og november. Første runde sendes ut i dag 19. mai.

NPU Monitor 2021 er en undersøkelse som skal avdekke hvordan koronakrisen påvirker publikumsgrunnlaget for kunst og kultur i Norge og internasjonalt. Studien er initiert av Norsk Publikumsutvikling (NPU) i samarbeid med det amerikanske konsulentbyrået WolfBrown og Norsk Teater og Orkesterforening (NTO), Spekter og Kulturrådet er med som partnere. Målet er å gi de 46 deltakerne bedre beslutningsgrunnlag for fysisk gjenåpning og digital programmering etter pandemien.

Alle resultater vil bli tilgjengelig for de deltakende institusjonene i et dashbord der de kan sammenlikne sitt publikums feedback med resten av feltet. NPU tar ansvar for å formidle funn av viktige utviklingstrekk på aggregert nivå til resten av feltet. Kulturrådet tar ut egne data til bruk inn i gjenoppbyggingsprosjektet og resultatene vil inngå i leveranser til KUD og gjøres tilgjengelige via Kulturrådet og NFIs kanaler.

NPU Monitor utføres av Norsk publikumsutvikling (NPU) i samarbeid med NTO, Spekter og Kulturrådet.

Kilde: Kulturrådet

 

Annonse
Annonse
Annonse