Kulturpolitikk
Kulturrådet utvider sitt samarbeid med Norsk publikumsutvikling for å få mer informasjon om koronapandemiens effekt på publikum
Kulturrådet og Norsk publikumsutvikling (NPU) har inngått en avtale om et styrket samarbeid gjennom publikumsundersøkelsen NPU Monitor 2021. Gjennom 2020 var Kulturrådet partner i NPUs Covid 19-Monitor, som gjennom pandemien har fulgt utviklingen i kulturlivet fra publikums perspektiv. Fjorårets undersøkelse tok for seg 21 kulturinstitusjoner. I år blir over dobbelt så mange arrangører både fra Norge og flere nordiske land med i undersøkelsen, for å få et bredere datagrunnlag, skriver Kulturrådet på sine nettsider.
Undersøkelsen skal måle utviklingen av etterspørsel etter fysiske og digitale kulturarrangementer og skal gi deltakerne og resten av feltet beslutningsgrunnlag for å gjenåpne på en trygg måte og i tråd med publikums preferanser. Dataene vil også bli viktige inn i Kulturrådet og Norsk Filminstitutts oppdrag med å lage et kunnskapsgrunnlag og analyser for gjenoppbygging av kultursektoren etter koronapandemien.
Kulturrådet har siden nedstengningen av kulturlivet i mars i fjor, undersøkt de økonomiske konsekvensene av pandemien for sektoren gjennom en rekke rapporter og undersøkelser. Seniorrådgiver Anja Nylund Hagen i Kulturrådets avdeling for kunnskapsproduksjon, statistikk og analyse jobber med publikumsperspektiver i gjenoppbyggingsprosjektet. Hun forteller at hun er glad for at Kulturrådet raskt har fått på plass en viktig kilde for verdifulle data om hvordan publikums holdninger til å vende tilbake til kulturlivet utvikler seg under pandemien.
I det utvidede samarbeidet skal også flere bransjer bli representert. Blant annet vil Filmweb delta i undersøkelsen, og den vil da også omfatte film- og kinogjengere over hele landet. I tillegg vil det bli stilt spørsmål om holdninger til vaksine og koronapass. Med den økte bredden i aktører fra feltet som deltar vil de få inn data om ulike publikumsgrupper, og se om det er forskjeller mellom landsdeler og type arrangører.
– Spent på om folks kulturvaner er endret
Direktør for Norsk publikumsutvikling Ingrid E. Handeland ser frem til å komme i gang med prosjektet og er spent på om folks kulturvaner har endret seg gjennom pandemien.
– Fjorårets undersøkelse handlet i stor grad om den enkelte institusjon som henvendte seg til sitt publikum og om når publikum kommer tilbake. Satt på spissen, så er kanskje spørsmålet i år; Kommer de tilbake? sier Handeland.
– Vi vil nå få mer kunnskap om hvordan publikums forhold til det digitale har utviklet seg og om de er lei av å se kultur på skjermen, eller om de tvert imot er interessert i mer? Man kan jo for eksempel se for seg at publikum nå forventer at det vil være et digitalt program parallelt med det analoge, sier Handeland.
Hun er også glad for at de har fått med seg flere nordiske institusjoner, blant annet flere teaterinstitusjoner i Finland, slik at man kan gjøre interessante sammenligninger mellom nabolandene.