Kulturbransjen

Nationaltheatret og flere andre institusjoner må nedbemanne. Men situasjonen er mer alvorlig enn det, ifølge arbeidsgiverforening. Bildet er hentet fra Nationaltheatrets oppsetning I vårt sted av Arne Lygre.

– Nedbemanningene er toppen av isfjellet

Flere kulturinstitusjoner må nedbemanne. Men situasjonen er mer alvorlig for kultursektoren enn det disse sakene viser, ifølge arbeidsgiverforeningen Spekter.

Publisert Sist oppdatert

I forrige uke ble det kjent at det går mot oppsigelser på Nationaltheatret. Bakgrunnen er at de må redusere sine årlige utgifter med 20 millioner kroner.

Teateret føyer seg inn i rekken av kulturinstitusjoner som forteller om krevende økonomiske tider.

Før sommeren startet Det Norske Teatret en innsamlingsaksjon for å unngå nedbemanning, og en rekke andre teater rundt omkring i landet fortalte om de samme utfordringene. I høst ble det også kjent at Den Norske Opera & Ballett tilbød alle ansatte å søke frivillige sluttpakker. De må kutte 40 millioner kroner. Også flere av de største museene i landet forteller om økonomiske problemer. Det samme gjør litteraturhusene og kulturhusene.

Mer alvorlig

Men situasjonen er enda mer alvorlig for kultursektoren enn det disse sakene viser, ifølge arbeidsgiverforeningen Spekter.

I september gjennomførte de en undersøkelse som avdekket at mange av deres medlemmer innenfor kultursektoren står i en krevende økonomisk situasjon.

– Vår undersøkelse viser at disse enkeltsakene fra media om nedbemanninger i sektoren dessverre ser ut til å være toppen av isfjellet, fordi over halvparten av våre kulturmedlemmer melder at de må nedbemanne på grunn av den økonomiske situasjonen, sier Åslaug Løseth Magnusson til Samtiden.

Hun er spesialrådgiver i Spekter.

– I tillegg sier 52 prosent at de må holde ledige stillinger ubesatt, og 75 prosent sier de må redusere bruken av frilansere og vikarer.

Går ut over hele kulturlivet som arbeidsliv

Konsekvensene er store, mener Magnusson.

– Dette betyr at konsekvensene av den økonomiske situasjonen for kulturinstitusjonene går ut over hele kulturlivet som arbeidsliv, fordi det blir færre jobber og oppdrag totalt sett i institusjonene.

– Og når frilanserne også får mindre å leve av, blir resultatet det jeg kaller «en dobbel nedbemanning» i sektoren, sier hun.

I en kronikk publisert i Dagsavisen skriver Magnusson om denne «doble nedbemanningen». Spekter frykter dette kan føre til kompetanseflukt og et mindre mangfoldig kulturtilbud til publikum.

Foreslår flere tiltak

På spørsmål om hva de mener må gjøres, lister Magnusson opp følgende:

  • Det er behov for en gjenoppbygging av institusjonsøkonomien etter flere år med underkompensasjon for å sikre både lederne og kunstnerne nødvendig forutsigbarhet.
  • Sikre reell pris- og lønnsjustering i de offentlige bevilgningene.
  • Innlemme musikk- og scenekunst i mva-systemet med lav sats. Dette vil ha stor betydning, blant annet for å sikre en administrativ forenkling for sektoren.
Powered by Labrador CMS