Annonse
Forfatter og tidligere leder i Forfatterforeningen Anne Oterholm uroer seg for hvilken betydning det får for litteraturfeltet at folk er blitt vant med at det meste er gratis. Foto: Tore Meek / NTB

Arrangementer i litteraturbransjen er «alltid» gratis: – Noen må betale, og spørsmålet er hvem

Meld deg på nyhetsbrev fra Kulturplot

Hver tirsdag og torsdager. Bestill her! Skriv inn din e-post:

 

De fleste konserter, uansett hvor kjent eller ukjent artisten er, koster som regel penger. I bokbransjen er det derimot annerledes, skriver Klassekampen i dag, i en artikkel med tittelen «Den store gratisfesten».

I norsk bokbransje byr man ikke bare på opplesning, men kanskje også på mat, musikk og noen gratis glass. Gratis er også ofte debatter, forfattersamtaler og opplesninger, men også tidsskriftsartikler fra Vinduet eller Vagant, og podkaster produsert av alt fra forlag til bibliotek og litteraturhus, ifølge avisen.

– Noen må betale, og spørsmålet er hvem, sier forfatter og tidligere leder i Forfatterforeningen Anne Oterholm.

Oterholm sier til avisen at det er mye fint ved at godt innhold er gratis, men samtidig uroer hun seg for hvilken betydning det får for litteraturfeltet at folk er blitt vant med at det meste er gratis.

Dessuten påpeker hun at ingenting kan være gratis dersom forfatterne og arrangørene skal få lønna si.

– Jeg synes det er rart at det er helt utenkelig med gratisarrangementer i musikkbransjen, mens det er helt naturlig i bokbransjen, sier hun.

Klassekampen har vært i kontakt med de store norske forlagene, som bekrefter at publikumsarrangementene deres er gratis.

– Årsaken til at vi ikke tar betalt, er at vi ser på litteraturformidling som en av forlagets viktigste oppgaver, og egne arrangement er en viktig kanal for dette. Vi ønsker å bidra til at forfatterskap og utgivelser når bredt ut. Derfor er typisk lanseringsarrangement åpent og gratis for dem som ønsker å delta, sier Karen Onsager Keiserud, konserndirektør for kommunikasjon i Gyldendal

Forskjell på litteraturbransjen og musikkbransjen

Da digitaliseringen skjøt fart våren 2020, skrev BI-professor Anne-Britt Gran en kronikk i KulturPlot hvor hun hevdet at «kulturlivet digitaliserer seg til fant». Hun kritiserte kultursektoren for gratistilbud og mente det var på tide å ta seg betalt, slik at publikum ikke sto igjen som den eneste vinneren.

Til Klassekampen sier Gran at det er et problem at det for mange er blitt en vane at tilbud på litteraturfeltet er gratis.

– Bokbransjen bør heller tenke mer som musikkbransjen og ta seg godt betalt for live-arrangementer med forfatterne. Her må det selvsagt prisdifferensieres mellom debutanter og kjendisforfattere. Det er også en uting at tekster og podkaster gis bort, sier Gran, som påpeker at norske forbrukere har lært seg at medie- og kulturprodukter koster penger også på nettet.

På spørsmål om hvorfor hun tror litteraturfeltet skiller seg fra musikkfeltet sier hun at det nok blant annet skyldes at musikk på en konsert er selve verket, mens en samtale om en bok og en opplesing av et kapittel ikke er hele verket. I tillegg viser hun til at musikkbransjentilhører populærkulturen i mye større grad enn bokbransjen, og den er mer kommersiell og mindre offentlig støttet.

Annonse
Annonse
Annonse