Annonse
I en ny rapport avdekkes hvordan Tiktok gjør det mulig å målrette reklame mot barn. Nå er de klaget inn til det europeiske nettverket av forbrukertilsyn og til EU-kommisjonen. Foto: Lise Åserud / NTB

Forbrukerrådet klager TikTok inn til EU-kommisjonen

Meld deg på nyhetsbrev fra Kulturplot

Hver tirsdag og torsdager. Bestill her! Skriv inn din e-post:

 

Forbrukerrådet og 16 andre forbrukerorganisasjoner klager inn appen Tiktok for å legge til rette for ulovlig reklame mot barn.

I en ny rapport fra den europeiske forbrukerorganisasjonen (BEUC) avdekkes det at Tiktok gjør det mulig å målrette reklame for blant annet usunn mat og drikke og skjønnhetsprodukter mot barn, og at mye av reklamen skjules i form av konkurranser og effekter.

– Tiktok er fullt klar over at de har brukere både over og under 13 år, og har et spesielt ansvar for at de yngste brukerne blir ivaretatt og skjermet for denne typen innhold, sier direktør Inger Lise Blyverket i Forbrukerrådet i en pressemelding.

På bakgrunn av funnene i rapporten klager nå 17 forbrukerorganisasjoner fra 15 land inn Tiktok til det europeiske nettverket av forbrukertilsyn (CPC-nettverket) og til EU-kommisjonen for brudd på flere forbrukerlover.

Ropstad: Ikke akseptabelt

Forbrukerrådet ber også Forbrukertilsynet og Medietilsynet se på selskapets praksis.

Barne- og familieminister Kjell Ingolf Ropstad (KrF) mener det er uakseptabelt at barns personopplysninger brukes til målrettet markedsføring. Han er også glad for at forbrukerorganisasjonene engasjerer seg på dette området.

– Det er ikke akseptabelt at barns personopplysninger blir brukt til målrettet markedsføring. Her forventer jeg at Tiktok rydder opp. Plattformene er nødt til å ta personvern på alvor og sikre at barn ikke blir utsatt for press fra kommersielle krefter på nett, skriver han i en epost til NTB.

Åpner for forbedringer

En pressetalsperson i Tiktok-eier Bytedance skriver i en epost til NTB at Tiktok er et trygt sted å være, spesielt for yngre brukere, og at å overholde lover er et ansvar selskapet tar seriøst.

– Vi er åpne for å høre hvordan vi kan forbedre oss. Derfor har vi kontaktet BEUC for å arrangere et møte der vi kan lytte til bekymringene deres, skriver selskapet i eposten.

Annonse
Annonse
Annonse