Annonse
Anders Danielsen Lie og Mia Wasikowska i en scene fra «Bergman Island». Foto: IFC Films / NTB kultur

«Bergman Island» er en film som balanserer mellom å dyrke Bergman og kritisere ham

Meld deg på nyhetsbrev fra Kulturplot

Hver tirsdag og torsdager. Bestill her! Skriv inn din e-post:

 

Filmen får norsk premiere på nyåret, men viste seg nylig frem under filmfestivalen i Cannes. Den ga Anders Danielsen Lie anledningen til å gå den røde løperen to ganger, der «Bergman Island» konkurrerte mot «Verdens verste menneske» i hovedkonkurransen – som ingen av dem for øvrig vant.

– Det er på ingen måte meningen at det skal minne om Ingmar Bergmans filmer. Det hadde vært det verste som kunne skje. Jeg forsøker alltid å finne mitt eget språk, sa Mia Hansen-Løve under Cannes-festivalen.

I filmen møter vi filmskaperne Chris (Vicky Krieps) og Tony (Tim Roth) som skal tilbringe noen uker på Fårö, både for å vise hans nye film og for å skrive nye manus.

De besøker Bergmans hus og kino, Tony reiser på en Bergman-safari og Chris møter en ung Fårö-innbygger som viser henne de stedene den offisielle rundturen ikke viser.

Filmskaper Mia Hansen-Løve med skuespillerne Anders Danielsen Lie, Hampus Nordenson, Vicky Krieps og Tim Roth i Cannes. Foto: Reuters / NTB Scanpix

– Handlar ikke om meg

«Bergman Island» inneholder også en film i filmen når Mia Hansen-Løve billedlegger det manuset Chris arbeider med, en kjærlighetshistorie som også utspiller seg på Fårö.

– Første gang jeg besøkte Fårö følte jeg at her ville jeg lage en film. Nå er det mange som tror at det handler om meg og min forrige partner (regissøren Olivier Assayas). Det gjør den ikke, sier Hansen-Løve:

– Alle mine filmer er personlige, og det går alltid an å finne noe som stemmer overens med mitt liv. Men her er det veldig lite. Jeg skrev manuset da jeg bodde alene på øya, og jeg skrev med en følelse av tilfredshet og letthet.

Balansegang

«Bergman Island» balanserer mellom å fullstendig dyrke Ingmar Bergman og å kritisere ham. Ryktet om hans grusomhet og det faktum at han har ni barn med seks ulike kvinner kom opp på pressekonferansen for filmen i Cannes, noe Mia Hansen-Løve turnerte slik:

– Vi snakket mye om dette. Kan man skille kunstneren fra det han gjør? Jeg skrev ikke manuset for å kommentere dette, filmen har intet budskap, ikke noe å lære bort. Det er et spørsmål som det er svært vanskelig å svare på. Er kunstneren og det han gjør to helt ulike ting? Jeg vet ikke, sier hun og tilføyer:

– Om jeg hadde kjent ham, hadde jeg kunnet ha et moralsk aspekt. Det er mulig at han var grusom. Jeg kan likevel sette stor pris på hans filmer.

Inspirerende landskap

Hun sier at det særegne landskapet på Fårö var en stor inspirasjon. Hansen-Løve har blant annet gjestet Bergmanveckan, det årlige arrangementet viet film, samtaler, teater, musikk og forelesninger om svenskenes store filmikon.

– Jeg gikk på oppdagelsesferd på øya, jag følte en frihet der. Bergmans øy er annerledes, han taklet sine demoner der. Jeg ville at filmen skulle inspireres av det som jeg hadde opplevd.

Variety kalte filmen hennes for «et kultivert metadrama for filmfriker som bruker mye tid på å snakke om Bergman». Og Fårö spiller med på underfundig vis: I årene som har gått siden Bergmans bortgang i 2007, har det ifølge bransjebladet blitt en slags temapark viet ham, en turistattraksjon med eget Bergman-senter.

Variety minner om at Ingmar Bergman i sin samtid var en kunstner som forandret verden med sine verk. I filmen omtaler da også en offisiell represent «Scener fra et ekteskap» – med Liv Ullmann og Erland Josephson, innspilt på Fårö – som «filmen som fikk millioner av mennesker til å skille seg».

Annonse
Annonse
Annonse