Bekymret for kinoene og konsekvensene for norsk film

Publisert: 30. september 2021 kl 09.10
Oppdatert: 30. september 2021 kl 09.10

Kinoenes rett til å vise filmer for en eksklusiv periode er under sterkt press fra verdens største produksjonsselskaper. Bransjetopp mener det kan svekke norske filmer. Det skriver Aftenposten i dag.

Mange strømmegiganter slipper i år mange av de store filmene samtidig på kino og strømming.

Perioden hvor en film kun vises på kino blir dermed borte, og det går utover kinoene. Da Marvel-filmen «Black Widow» ble lansert samtidig på kino og i Disneys strømmetjeneste, førte det til at en rekke kinoer valgte ikke å vise filmen. 

Nye kinoavtaler i USA innebærer nå et 45 dager langt kinovindu. Universal har inngått 17-dagersavtaler med den store amerikanske kinokjeden AMC.

Kan få konsekvenser i Norge

Striden mellom de store i USA får også følger i Norge. Direktør Guttorm Petterson i bransjeorganisasjonen Film og Kino sier at flere filmstudioer ønsker å halvere det eksklusive kinovinduet fra 90 til 45 dager i Norge.

– Den eksklusive kinoperioden er under sterkt press. Den kommer nok til å endre seg, sier Petterson til Aftenposten.

Saken fortsetter under annonsen

Et kortere kinovindu kan føre til at halen av inntekter fra billettsalg på kino kan bli redusert også for norske filmer.

– I tillegg vil norske filmer lett kunne drukne i konkurransen når «ketchupeffekten» kommer med tett lansering av store amerikanske filmer neste år, sier Petterson.

Espen Osmundsen, sjef i produksjonsselskapet Motlys, forteller Aftenposten at det aller meste av inntektene fra spillefilmene deres har kommet fra kino. De er aktuelle med «Ninjababy» og «A-ha The Movie».

Ledige stillinger – kulturjobb