Annonse
Alexander Kielland Krag er tippoldebarnet til forfatterbautaen Alexander Kielland. Foto: Julianne Leikanger

Innovasjonsprises etter instagramutgivelse

Meld deg på nyhetsbrev fra Kulturplot

Hver tirsdag og torsdager. Bestill her! Skriv inn din e-post:

 

Gyldendal stikker av med pris under Fast Companys årlige prisutdeling, World Changing Ideas. Prishederen får forlaget for måten Alexander Kielland Krags debutroman «Dette blir mellom oss» ble sluppet på.

Romanen ble nemlig sluppet på Instagram, og Gyldendal vinner pris i kategorien media og underholdning.

Boken er fortalt gjennom en kombinasjon av tekst, levende bilder og musikk. Historien ble sluppet over 45 dager og i små sekvenser, som tok omtrent fem minutter å lese.

Konserndirektør for tjenester og vekst i Gyldendal, Tom Christian Gotschalksen, mener denne typen innovasjon er en del av Gyldendals samfunnsansvar, og sier: – Denne prisen er en solid anerkjennelse av arbeidet vi gjør – og det gir stor motivasjon til å fortsette å utforske nye måter å formidle litteratur på.

I disse dager publiseres «Dette blir mellom oss» på Snapchat, og Kielland Krags nye roman, «Litt redd, bare», som lanseres i august, vil også bli publisert i sosiale medier.

Forfatteren selv planla hele tiden at «Dette blir mellom oss» skulle utgis på Instagram.

– Likevel var det et sjansespill å gjøre noe ingen andre hadde gjort før. Å nå motta prisen for World Changing Ideas er en viktig anerkjennelse av at ideen holder vann, også på internasjonalt nivå, sier forfatteren.

World Changing Ideas Awards deles ut av online-magasinet Fast Company, et magasin som tar for seg bedrifter som satser på innovasjon innen teknologi, lederskap, kreativitet og design.

Annonse
Annonse
Annonse