Annonse
Stillbilde fra videoen «The Golden Wish» fra 2019, der Shwan Dler Qaradaki problematiserer hva som vurderes verdifullt og ikke i både menneskelig og monetær betydning. Foto: Shwan Dler Qaradaki
Shwan Dler Quaradaki

Brukte Høstutstilling-pris på nytt prosjekt

Meld deg på nyhetsbrev fra Kulturplot

Hver tirsdag og torsdager. Bestill her! Skriv inn din e-post:

 

– Sarin er et vakkert navn som gir assosiasjoner til Østens mystikk, men som i realiteten er navnet på den nervegassen som ble hyppig brukt i Saddam Husseins Irak og krigføringen mot blant annet kurdere i eget land og iranerne under Iran-Irak-krigen, sier Shwan Dler Quaradaki, og forteller hvordan den luktfrie væsken ofte ble tilsatt en søtlig lukt for å tiltrekke seg ofre.

Det skjedde blant annet under utslippet over Halabja i mars 1988, ifølge den norske billedkunsteren (f. 1977).

Det var verket «The Golden Wish» som gjorde at han fikk tildelt Kistefos kunstpris som «den viktigste stemmen» under fjorårets høstutstilling. Det tok utgangspunkt i de såkalte smykkelovene, omstridt i blant annet Danmark, der myndighetene kunne beslaglegge asylsøkernes verdigjenstander ved ankomst.

Publikum ble i trappen på Kunstnernes Hus møtt av ordene «Everything Will Be Ok» støpt i gull. Vel oppe fulgte en videoinstallasjon. Ideen kom under en reise til hjembyen Suleimania, der mange av flyktningene i de to store leirene solgte private eiendeler og verdisaker for å finansiere sin flukt, og gullet i kunstverket kjøpte han av private og av lokale forhandlere.

Kistefos-prisen innbragte kunstneren 250.000 kroner i prispenger, noe som ifølge pressemeldingen tilsvarer nesten et ettårig, statlig kunstnerstipend.

– Det er ingen tvil om at en slik pris gir økonomisk trygghet for kunstnere. Jeg har brukt denne tiden til å starte å jobbe med en rikt illustrert bokprosjekt og en serie store akvarelltegninger, sier Qaradaki om «Sarin»-prosjektet.

Kunstprisen deles ut for andre gang førstkommende lørdag, 11. september.

Annonse
Annonse
Annonse