Barneavdelingen i nye Deichman Bjørvika. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB

Deichman inviterer til lesekampanje

Publisert: 30. mai 2022 kl 08.30
Oppdatert: 30. mai 2022 kl 08.36

Sommerles er en nasjonal lesekampanje, og i Oslo er Deichman ansvarlig for gjennomføringen. Kampanjen utelukker verken lydbøker eller høytlesing, og det spiller heller ingen rolle hvilket språk man leser på, heter det fra arrangørhold.

– Dette er superviktig for at barna ikke skal miste lesekompetanse, sier kampanjekoordinator Anne Kari Holm i Deichman om Sommerles. Barna deltar ved å opprette en profil på sommerles.no, og foresatte må være med på å sette opp profilen.

«Så er det bare å lese nøyaktig det man vil, registrere bøkene på sommerles.no og hanke inn poeng og digitale trofeer for innsatsen», heter det i pressemeldingen.

Barn som leser mye, kan også få fysiske premier som de henter på biblioteket. Her kan de også låne bøker og få tips til lesestoff, heter det videre.

– Forskning viser at barn som ikke leser i sommerferien, mister lesekompetanse. De kommer dårligere ut både på skolen og senere i livet. Heldigvis er løsningen rett og slett å lese akkurat det man har lyst til, og det er akkurat det Sommerles legger opp til, sier Anne Kari Holm.

Kampanjen varer fra 1. juni til 31. august. Skolestarterne, samt de som går ut av 7. klasse dette skoleåret, kan også være med.

2021 ble et rekordår for Sommerles i Norge, med 164 000 deltakere over hele landet. I Oslo ble det også deltakerrekord med nesten 12 000 sommerlesere. Dette var en økning på 34 prosent fra 2020.

Saken fortsetter under annonsen

– I år sikter vi enda høyere: Målet er at 16 000 oslobarn skal delta på Sommerles i år, sier Holm avslutningsvis.

I fjor leste Oslos sommerlesbarn nesten 183 000 bøker. I snitt leste hver deltaker hele 1900 boksider i løpet av sommeren.

Ledige stillinger – kulturjobb