Teater og scene

Tegnspråkteater tar med seg den stygge andungen ut på tur

– Alle trenger en fantasi. Spesielt når livet blir vanskelig, som det blir av og til, sier regissør Thea Elisabeth Skallevold om hvorfor hun mener eventyret om «Den stygge andungen» passer for både store og små.

Publisert Sist oppdatert

­Teater Manu, som er Norges eneste tegnspråkteater, setter denne høsten nemlig opp H.C. Andersens klassiske eventyr fra 1843, for å utforske utenforskap og tilhørighet.

«Den stygge andungen» handler ifølge teatret i stor grad om viktigheten av å holde ut til tross for vanskelige tider, og om hvordan hjelp kan komme fra uventet hold når man minst venter det.

– Stykkets tematikk er gjenkjennelig for mennesker i alle aldre, sier Skallevold:

– Som alle gode eventyr, snakker dette like mye til voksne som til barn. Det er lett å tenke at utenforskap forsvinner etter ungdomstiden. Det gjør det jo ikke. Derfor er denne forestillingen like mye til de voksne som til barna deres.

Teatret tar med seg oppsetningen ut på turné etter premieren i Oslo 21. oktober, og holder seg sør og vest i landet før jul – mens «Den stygge andungen» tar turen nordover tidlig i 2023. På rollelisten står Ipek D. Mehlum og Julie Ane Holst.

Teater Manu er Norges eneste profesjonelle teater som har tegnspråk som scenespråk, og alle produksjoner er også tilgjengelig for hørende, da det benyttes stemmeskuespillere.

Her blir «Den stygge andungen» å se:

  • 21. oktober – Teater Manu, Oslo
  • 24. oktober – Hjertnes ku* 3. november lturhus, Sandefjord
  • 26. oktober – Ælvespeilet, Porsgrunn
  • 28. og 29. oktober – Kilden, Kristiansand
  • 1. november – Sola kulturhus, Sola
  • 3. november – Fana kulturhus, Bergen
  • 25. til 27. november – Teater Manu, Oslo
Powered by Labrador CMS