Annonse
Teatersjef Hanne Tømta er stolt av hva Nationaltheatret klarte å få til i annerledesåret. Foto: Vidar Ruud / NTB
Tømta oppsummerer

– Stolt av det vi har fått til

Meld deg på nyhetsbrev fra Kulturplot

Hver tirsdag og torsdager. Bestill her! Skriv inn din e-post:

 

Da teatrene måtte stenge ned 12. mars 2020, måtte Nationaltheatrets ansatte og ledelse tenke nytt.

Alternative og digitale tiltak ble stablet på beina, og nå kan teatret melde om fin publikumsoppslutning. 17. mai-matineen på Nationaltheatret – laget som en TV-produksjon – ble eksempelvis sett av ca. 3000 – mens direktestrømmingen og utdelingen av Den internasjonale Ibsenprisen ble sett av publikummere i 32 land.

Ulike skuespillere ved teatret presenterte digitale stafetter for publikum, som ble sett av om lag 29 000, fremgår det videre av pressemeldingen. Andre populære tilbud har vært «Pæras hjemmekontor», med Per Christian Ellefsen (sett av 3900) – og podkastserien «Vildanden» (så langt nedlastet om lag 2000 ganger).

Direktestrømming av åtte salonger og frokostmøter er totalt sett av 7000, heter det videre.

– Jeg er stolt over hva Nationaltheatret har fått til i 2020. Spesielt 17. mai-matineen, der vi nådde ut til hele Norge, og en krevende direktesending med prisutdeling og teater fra New York i forbindelse med Den internasjonale Ibsenprisen, står igjen som milepæler, sier avtroppende teatersjef Hanne Tømta.

Hun kan videre opplyse at det ble spilt 308 fysiske forestillinger for et publikum på nesten 60 000 i året som gikk.

– Vi hadde planlagt 657 forestillinger og forventet et publikum på om lag 200 000, sier hun, og legger til:

– Sammenlignet med mange andre aktører i scenekunstfeltet, er Nationaltheatret en privilegert institusjon som kan nyte godt av statsstøtte, som normalt tilsvarer 2/3 av inntektene. Likevel var det helt avgjørende med ekstrabevilgninger fra Kulturdepartementet. Vi har tapt cirka 50 millioner kroner i 2020 og fått en ekstrabevilgning på 10,5 millioner. Det betyr at vi har måttet redusere kostnader ved å omprogrammere, permittere ansatte, redusere reisevirksomhet og royalty, forklarer Tømta.

Parallelt med at kortene måtte legges om, har planleggingen av vårens forestillinger pågått – og en ny teatersjef, Kristian Seltun, skal overta roret for et teater som også går inn i en renoveringsprosess.

– Seltun får utfordringer å bryne seg på, men han er en erfaren og dyktig teaterleder, han har en dedikert og engasjert stab i ryggen – i tillegg til et stort og entusiastisk publikum, fastslår Hanne Tømta.

Annonse
Annonse
Annonse