Musikalproduksjonene «West Side Story» og «Musical Express» på Chateau Neuf har begge søkt på Kulturdepartementets støtteordninger. Sistnevnte venter fortsatt på svar.
Foto
Terje Pedersen/NTB

Krise for musikalene

Publisert: 30. november 2020 kl 09.28
Oppdatert: 30. november 2020 kl 09.28

Det er fortsatt mye usikkerhet og frykt for konkurser blant de store musikalene etter at Oslo stengte ned. Kulturministerenes millionstøtte til Folketeateret har skapt håp, men det er fortsatt mange utfordringer i vente, skriver Dagsavisen.

– Vi gratulerer Folketeateret, og takker for at de fikk tatt opp kampen for ikke bare seg selv, men hele næringen. Og vi tenker vel også nå: «Ok, fikk de, så får vi», sier produsent og regissør Tore Sergei Myklebust, daglig leder i StarWorks, som sammen med selskapet Taran produserer blant annet musikaler for Chateau Neuf.

Myklebust sier videre at han ikke kan forstå det på noen annen måte enn at også de andre som har søkt får støtte. Noe annet ville vært å forskjellsbehandle.

Det er derimot blitt litt forvirring rundt Kulturdepartemenetets støtteordninger etter at Oslo og Bergen stengte ned.

Kulturminister Abid Rajas store plan om å premiere de som sørget for aktivitet i Kultur-Norge, kræsjet med at økende smittetall førte til forbud mot alle typer kulturarrangement innendørs i de to største byene. I Oslo fortsetter denne sosiale nedstneningen frem til 14. desember, og kanskje enda lenger.

I forrige uke fikk både Myklebust og Folketeateret vite av Kulturrådet at siden Oslo er stengt ned, kunne de ikke lenger søke på stimuleringsordningen, men kompensasjonsordningen som nå bare dekker 50 prosent.

Produsent Karianne Jæger fra Folketeateret reagerte veldig negativt på at en stor musikalproduksjon som «Reisen til Julestjernen» ble flyttet til en helt annen ordning fordi de ikke hadde rukket å få svar på sin søknad, og sa til Dagsavisen sist uke at det var urettferdig at bare flaks og plass i søknadsbunken skulle avgjøre om de fikk støtte eller ikke. 

Etter press fra blant annet Folketeateret og organisasjoner som Creo og Virke lovte Raja å finne bedre løsninger.

– Vi vet at det er flere Oslo-aktører som er inne med søknader både på stimulerings- og kompensasjonsordningen, og vi jobber selvfølgelig med å ivareta alle de aktørene som uforskyldt har havnet i en vanskelig situasjon, sa Raja til VG.

Men ennå finnes det usikkerhet rundt Rajas ordninger, mener Myklebust, som er også styremedlem i The Theater & Musical Group (TTMG), eid av Taran og StarWorks. TTMG kom før helgen med en pressemelding, der de peker på at selv de som fikk svar på stimuleringsordningen i tide før nedstengningen av Oslo, bare har løfte om å få dekket 70 prosent av kostnadene.

Det råder usikkerhet om de får dekket de siste 30 prosentene, og det syns TTMG er urimelig.