Mørke skyer med kraftig regnvær smyger seg inn over Operaen i Oslo. Foto: Fredrik Hagen / NTB scanpix

Rettsak mellom Operaen og IT-selskap

– Ille om Operaen skulle tape

Publisert: 12. august 2020 kl 09.55
Oppdatert: 12. august 2020 kl 10.15

35 millioner kroner var prisen Den Norske Opera og Ballett betalte for et skreddersydd ERP-system for administrasjon og arbeidsprosesser, skriver Aftenposten.

Det nye systemet skulle være på plass 1. januar 2019, men ble forsinket. I juni måned samme år brøt de to partene samarbeidet, og Operaen valgte å saksøke Ciber for vesentlig mislighold på kontrakten. De to partene har ikke klart å bli enige, og saken skal nå opp i Oslo tingrett 23. november.

Nå kan prislappen se ut til å bli langt dyrere. Allerede i november 2019 var advokatutgiftene til Selmer advokater som representerer Operaen på 1,6 millioner kroner.

– I denne saken står veldig mye på spill, og det ville være ille om Operaen skulle tape, sier Jan Koop, hovedtillitsvalgt for Creo til avisa.

Ifølge Operaen er det Cibers ansvar at datasystemet ble forsinket, mens Ciber mener årsaken til forsinkelsene skylder Operaens fremgangsmåte i samarbeidet.

Ciber mener blant annet Operaen nektet selskapet innsyn i dokumenter relatert til IT-prosjektet, som arbeidsdokumenter, statusrapporter og referater. Ifølge Aftenposten vil Ciber bruke dette som bevis for at forsinkelsene i hovedsak er Operaens ansvar, og argumentere for at Operaen utviste «sviktende modenhet og forventningsstyring i prosjektet».