Annonse
Kjersti Østnes Eggum og Marianne Sundal har god grunn til å smile etter pilotprosjektet om elevmedvirkning i Lørenskog. Foto: Kulturtanken.no
Kjersti Østnes Eggum og Marianne Sundal har god grunn til å smile etter pilotprosjektet om elevmedvirkning i Lørenskog.  Foto: Foto: Kulturtanken.no  

Suksess med elevmedvirkning

Meld deg på nyhetsbrev fra Kulturplot

Hver tirsdag og torsdager. Bestill her! Skriv inn din e-post:

 

 

Der har nemlig fortellerkunstner Marianne Sundal og musiker Viktor Bomstad har testet det, skriver Kulturtanken i en pressemelding.

Hvordan sikrer man en enda bedre forankring av Den kulturelle skolesekken i skolen, i tillegg til et sterkere samspill mellom DKS-tilbudet og skolens læreplaner?

Utviklingsprosjektet DKS-skole er allerede godt i gang med å se nærmere på dette. Under en nylig fellessamling, delte blant andre DKS Lørenskog sine erfaringer.

Entusiastiske elever

I vår fikk flere elever fra Solheim skole i Lørenskog være medprodusenter til en videreutvikling av den samiske forestillingen «Magiske hamskiftere», som tidligere har turnert i kommunen.

Med stor entusiasme kom elevene med innspill til selve fortellingen, samt valg av musikk, lys, scenografi osv. Det tok ikke lang tid før fortellerkunstner Marianne Sundal, som har turnert i ordningen siden 2003, ble overbevist etter å ha vært skeptisk i begynnelsen.

– Vi skjønte fort at dette kom til å fungere utmerket. Barn er jo eksperter på sin målgruppe! De vet akkurat hva barn i sin alder liker og hva som fanger oppmerksomheten, poengterer hun.

– Det ble helt stille i den andre enden av telefonen da jeg spurte Marianne om hun kunne tenke seg å la elever være medprodusenter, forteller Kjersti Østnes Eggum, koordinator i DKS Lørenskog.

– Ja, jeg var mildt sagt skeptisk! bekrefter fortellerkunstner Marianne Sundal, som har turnert med Den kulturelle skolesekken siden 2003.

Etter å ha tenkt nøye hvordan en slik pilot kunne løses, og fristet av å være med på noe helt nytt i DKS-sammenheng, ble Sundal med på noe hun i ettertid beskriver som «en vanvittig fin reise».

Et viktig fokusområde for Kulturtanken er å styrke samarbeidet mellom DKS og skolen. Ett tiltak er Prosjekt «DKS-skole», som har tre nedslagsfelt:

  • Prosjekt skoleledere

  • Prosjekt kulturkontakter

  • Prosjekt elevmedvirkning

DKS-skole er et treårig utviklingsprosjekt som nå er inne i sitt andre år.

Pilotprosjektet i Lørenskog

  • Kjersti Østnes Eggum har jobbet som koordinator i DKS siden 2004. Først i Sørum kommune, så i Lørenskog kommune fra 2012

  • Marianne Sundal er fortellerkunstner. Hun har produsert og turnert som utøver på en rekke forestillinger for DKS landet rundt siden 2003

  • Viktor Bomstad er nyutdannet musiker fra NMH, med hovedinstrument gitar. Han har samisk bakgrunn, og spiller i gruppen Sex Magic Wizards

  • Bente Aasheim er rådgiver for skole i Kulturtanken

  • Seks elever fra Solheim skole i Lørenskog kommune

 

Annonse
Annonse
Annonse