Annonse
Den siste uken har det kommet frem at Amazon har etablert seg i det svenske bokmarkedet. Foto: Thomas Samson / NTB scanpix
Kommentar

Amazon-elefanten nærmer seg

Meld deg på nyhetsbrev fra Kulturplot

Hver tirsdag og torsdager. Bestill her! Skriv inn din e-post:

 

 

Denne uken ble det bekreftet at den amerikanskeide netthandelskjeden Amazon inntar det svenske markedet.

Det er opplest og vedtatt av de som følger med på utviklingen at Norge, Finland og Danmark er de neste landene som står for tur.

Norske netthandelsbedrifter er både forberedt og uforberedt.

De er forberedt på den måten at de har utviklet gode nettløsninger og forbedret logistikk og varelevering.

Koronakrisen har ført til økt netthandel. Det betyr at kundedatabasene er utvidet og kjennskapen til hva kundene vil kjøpe er økt betraktelig.

Den norske modeller med forlag som eier en bokhandlerkjede som også driver en nettbutikk står for fall. D

Men de norske markedet består en av en rekke små aktører innen ulike sektorer. I den digitale verden er det en ulempe å være liten. Der er det størrelse og skalafordeler som teller.

I Norge i dag er det flere nettbokhandlere. De vil bli rystet av konkurransen fra Amazon.

Den norske modeller med forlag som eier en bokhandlerkjede som også driver en nettbutikk, står for fall.

Det er mulig norske forlag kunne klart seg i konkurransen med Amazon om de hadde samarbeidet om en eller i høyden to nettbokhandlere. Slik er det i dag når det gjelder lager og distribusjon av bøker.

Forlag må som alle andre produsenter levere sine produkter i Amazon fordi de raskt blir ledende i alle markeder de opererer i.

Amazon er ikke lenger bare bøker. Her kan en nær sagt få kjøpt nær sagt alt som kan kjøpes via nett. Amazon blir fort en hurtigløpende digital elefant som ingen klarer å holde følge med i de landene selskapet satser.

Klassekampen peker i dag på at nettsalget av bøker i Sverige er dobbelt så stort som salget i butikk. I Norge er det motsatt.

Det kan gjøre det vanskeligere for Amazon å få en sterk posisjon som nettbokhandel, i alle fall på kort sikt.

Men bøker er ikke lenger det viktigste for Amazon. Det er et gedigent produktspekter de vil gå inn med. På elektronikkområdet vil for eksempel Elkjøp og Komplett møte sterk konkurranse.

Den økende netthandelen med og uten Amazon representere er gedigen utfordring for butikkene. Men slaget er ikke tapt. Folk liker å gå i butikker. Butikkene har en sosial funksjon og her får en råd og veiledning som på et annet nivå enn det algoritmene på nettsidene serverer en.

Amazon vil ikke tilføre oss noe som helst. Vi har alt vi trenger, og netthandel går raskt og effektivt unna.

De amerikanske IT-gigantene Microsoft, Apple, Google og Facebook har fått solid innpass i det norske markedet. Det er den største av dem alle, Amazon, vi venter på.

Amazon vil ikke tilføre oss noe som helst. Vi har alt vi trenger, og netthandel går raskt og effektivt unna. Likevel er det noen som gleder seg over at Amazon er på vei.

Forsker, forfatter og blogger Eirik Newth er blant dem. Han sier til Klassekampen at det vil gjøre det lettere for ham som Amazon-kunde og at netthandelstjenesten vil bli bedre når konkurransen i markedet øker.

Den teknologioptimismen han gir uttrykk for er ikke mye å spare på. De negative virkningene av at Amazon etablerer seg i det nordiske markedet, er langt større.

Det er negativt at profitt fra norsk varehandel overføres til et av verdens største privateide selskaper.

Amazons eier Jeff Bezos bør ikke bli rikere enn han er. Verden bør ikke godta et globalt ledende netthandelsselskap som bli så mektig at det i praksis ikke kan underlegges demokratisk kontroll.

De store amerikanske IT-gigantene betaler i praksis ikke skatt i de landene de opererer i.

I fjor betalte for eksempel ikke Google mer enn 6,6 millioner i skatt til Norge. Den reelle omsetningen i det norske markedet er i milliardklassen.

Amazon kommer til å organisere seg på samme måten. Det blir småpenger igjen i det nasjonale selskapet, mens store beløp for å få benytte seg av nettløsninger og infrastruktur blir overført til selskap som er registrert i skatteparadis.

Hvis en ikke snart blir enige om en modell for reell beskatning av globale selskaper, bør Norge slå følge med de utålmodige landene i EU som vil innføre nasjonale særskatter.

Det vil være en lykke for Norge om vi fikk skatteregler og så pass strenge regler for bruk av kundedata at Amazon konkluderte med at det ikke er interessant nok å satse i det norske markedet.

 

Annonse
Annonse
Annonse