Annonse

Kreative næringer

YouTube og Snapchat mest populært blant norske barn

Nesten alle norske barn og unge i alderen 9-18 år bruker YouTube (95 prosent), mens 80 prosent er Snapchat-brukere, viser en kartlegging fra Medietilsynet.

Vil at flere skal søke om støtte«Rom for kunst» endrer navn til «Arena»

Kulturrådets faglige utvalg håper navneendringen vil føre til at flere søker om støtte.

Nent selger flere norske produksjonsselskaper

Nordic Entertainment Group (Nent) vil selge flere produksjonsselskaper, blant dem Monster Entertainment og Strix, som står bak flere kjente programmer.

Politiet kritiserer nettgiganter for treg respons i nettovergrep-saker

Nettovergrep mot barn øker i takt med politiets nærvær på sosiale medier for å bekjempe dette. Nå refser politiet responstiden fra nettgigantene.

Karrieresteg

Forlag henter direktør fra Telenor

Gyldendal har ansatt ny konserndirektør.

Folk hører mindre på radio

Radiolyttingen har gått kraftig ned i løpet av det siste året. Ifølge ferske målinger er det NRK som har tapt flest lyttere.

Red Bull vil gi operaen vinger

Operaen vil lære av Red Bulls markedsføringskompetanse. De to partene har inngått et nytt langtidssamarbeid.

Kulturkirken Jakob fyller 20 år

Den 140 år gamle kirken fyller 20 år som kulturinstitusjon. Feiringen blir markert med jubileumsmesse og artistinnslag.

Snøhetta skal skape en ny visuell profil for Wikipedia-eier

Snøhetta har fått i oppdrag å utarbeide et nytt visuelt uttrykk for Wikipedia-eier Wikimedia.

Varsler norsk skatt for nettgiganter

Finansminister Siv Jensen (Frp) sier at dersom en internasjonal skatteløsning for IT-giganter ikke er på plass i løpet av året, vil Norge ta egne skattegrep.

KulturstatistikkOver halvparten av ansatte i kulturlivet jobber i de største byene

63 prosent av alle ansatte i kulturell og kreativ næring jobber i Oslo, Rogaland, Hordaland og Trøndelag, viser ny statistikk fra SSB.

Ansvarlig redaktør og direktør i VO Ung, Martine Lunder Brenne, satser digitalt.

Det Nye avvikles som papirutgave

NOTERT: Egmont Publishing legger ned papirutgaven av Det Nye og satser i stedet på å nå leserne digitalt.

Magikon Forlag i Akershus har i år fått tildelt 380.000 fra Kulturrådets satsing på kreative næringer. Forlaget har gitt ut «Alle sammen teller», boka som skaffet Kristin Roskifte (til venstre) Nordisk råds barne- og ungdomslitteraturpris. Bildet er fra p

56 millioner til kreativ kulturnæring

Siden 2017 har Kulturrådet bevilget 56 millioner kroner til 173 prosjekter innen kreativ næring. Nå kommer resultatene.

Opplagsøkning for avisene

Avisenes digitalopplag økte med 9 prosent fra første halvår i fjor til samme periode i år. Papiropplaget falt 10,5 prosent. Totalt var økningen 0,9 prosent.

Annonse
Annonse
Annonse