Annonse
Kamuflert mind control? Warner Music vil trolig ha rettighetene til å overstyre Spotify-aktiviteten din. Foto: Dado Ruvic / NTB scanpix

En gratisbillett til persondataene dine

På lørdag holder Emilie Nicolas konsert i operaen. De ordinære billettene er utsolgt, men Warner Music har annonsert at de vil gi bort gratis billetter til to heldige vinnere.

Prisen for å være med i trekningen innebærer imidlertid at du betaler med personlig data.

Konkurransen legger opp til at man registrerer seg via sitt Spotify-abonnement. Velger man denne metoden, kommer det opp en punktliste med personopplysninger du må dele med Warner Music.

Men ikke nok med det. Musikkselskapet ønsker tilsynelatende også å få mulighet til å opprette og redigere spillelister i ditt navn, samt styre hvilke artister du følger på Spotify.

Listen over persondata du blir bedt om å dele med Warner Music for å være med i konkurransen. (Foto: Skjermdump)
Listen over persondata du blir bedt om å dele med Warner Music for å være med i konkurransen. (Foto: Skjermdump)

Det får både forbrukere og Forbrukerrådet til å reagere.

Ville varsle bransjen

Flere personer i en lukket Facebook-gruppe for musikk- og kulturbransjen har reagert kraftig på fremgangsmåten.

– Dette viser at det er viktig å lese gjennom premissene for konkurranser før man aksepterer og deltar, sier Helena Pedersen som selv jobber i musikk- og konsertbransjen.

Hun trodde hun bare måtte følge Emilie Nicolas på Spotify for å delta i konkurransen, men reagerte på at hun også måtte gi Warner Music tilgang til å blant annet redigere og opprette spillelister i hennes navn.

– Jeg ville gjerne dele det med resten av bransjen - både for at vi er oppmerksomme på hva slags konkurranser vi arrangerer, og hva slags konkurranser vi deltar i, men også så Warner og Spotify kunne kommentere, sier hun.

Helena Pedersen ville varsle bransjen om det hun reagerte på som uetisk praksis, og delte opplevelsen i en lukket Facebookgruppe for aktører i musikk- og kulturbransjen. (Foto: Skjermdump)

Helena Pedersen ville varsle bransjen om det hun reagerte på som uetisk praksis, og delte opplevelsen i en lukket Facebookgruppe for aktører i musikk- og kulturbransjen. (Foto: Skjermdump)

Meget spesiell sak

Forbrukerrådet synes dette er en meget spesiell sak.

– I beste fall synes vi dette fremstår som et veldig klumsete opplegg, og i verste fall er det klare brudd på loven, sier Finn Myrstad, fagdirektør for digitale tjenester i Forbrukerrådet.

Han har forhørt seg med flere kolleger som reagerer på det de mener er uakseptabel praksis.

Myrstad trekker frem at dette strider med både personvernloven og markedsføringsloven.

I beste fall synes vi dette fremstår som et veldig klumsete opplegg, og i verste fall er det klare brudd på loven

– Det er veldig betenkelig fra et sikkerhetsperspektiv. Personvernloven setter krav til at samtykket er informert. Her er samtykket ikke informert. I handelspraksis skal det være en balanse i denne transaksjonen, og ikke være urimelig. Dette fremstår som veldig urimelig. Du får en potensiell mulighet til gratis billetter, men sier ifra deg veldig mye mer, sier han.

– Vi får håpe at det er en overivrig markedsfører som har gått litt bananas, men sånn som dette kan man ikke holde på.

Trekker paralleller til Cambridge Analytica-skandalen

Myrstad trekker også paralleller til Cambridge Analytica-skandalen for å illustrere hvor lite som skal til for å dele enorme mengder data. 87 millioner mennesker verden over fikk persondataen sin eksponert som følge av dataskandalen. Det startet med en quiz-app.

– Jeg tillegger ikke dem som står bak nødvendigvis onde hensikter, men du skal ikke gå lenger enn til Cambridge Analytica-saken der en oppretter en app som skraper profilen til brukerne. Det var også gjennom nettopp en sånn type uskyldig konkurranse, en quiz, en app. Nå prøver vi å lære opp folk til å praktisere sunt nettvett og å ikke gi fra seg mer informasjon enn nødvendig. Det her går jo akkurat i motsatt retning, sier Myrstad som er tydelig oppgitt.

Må rydde opp umiddelbart

Han mener Warner Music Norge bør stanse kampanjen umiddelbart, slette informasjonen de har samlet inn og kontakte Datatilsynet for en real gjennomgang.

– Her må jo Warner umiddelbart rydde opp og finne ut om de har brutt loven for så å gjøre noe for og rette opp i det, sier Myrstad.

Vi får håpe at det er en overivrig markedsfører som har gått litt bananas

Han stiller seg også spørrende til at Spotify tillater tredjeparter å få tilgang til privatpersoners kontoer.

– Her må man også holde Spotify ansvarlig. Hvis Warner kan gjøre dette, hvem andre kan gjøre det? Hvor mange har tilgang på denne funksjonen?

Finn Myrstad er fagdirektør for digitale tjenester i Forbrukerrådet. (Foto: Forbrukerrådet)

Dagens Perspektiv har kontaktet både Warner Music Norge og Spotify. Warner Music Norge befinner seg for øyeblikket på seminar, men jobber med å svare på forespørselen, opplyser prosjektleder i musikkselskapet, Mona Olsen.

Spotify har foreløpig ikke svart på forespørselen fra Dagens Perspektiv.

Sterke reaksjoner

I Facebook-gruppa har imidlertid ikke reaksjonene latt vente på seg.

«Det er drøyt faktisk. Kamuflert Mind Control,» skriver en, mens en annen omtaler det som «galskap».

Flere spekulerer også i om dette gir mulighet til å la Warner Music opprette spillelister i deres navn:

«Det der er helt sjukt. I teorien kan de f eks opprette en spilleliste full av band som Graveland (les mer her: https://en.wikipedia.org/wiki/Graveland) på vegne av en bruker, tilegne brukeren musikksmak / personlighet / menneskesyn brukeren ikke har og sette spillelisten som public.»

«Det er jo bare å si nei»

En annen svarer med humoristisk sans:

«Finnes verre enn «Blood of Christians on my Sword» på full rotasjon, tenk om alle dine spillelister åpnet med «You’ll Never Walk Alone».»

Det er drøyt faktisk. Kamuflert Mind Control.

Men ikke alle mener dette er riv ruskende galt:

«Det er jo bare å si nei.
jeg mistenker vel egentlig at dette er en generisk tilgangsforespørsel de gjør for det de trenger å gjøre her + for en del andre tjenester de har. Ikke uvanlig at man spør om for mye rettigheter fremfor å spørre/plage brukeren for ofte så man føler man får en kronglete brukeropplevelse.
Så har man de 2% av oss som ikke hiver rundt oss med tilganger og faktisk heller vil bli spurt en gang for mye:)»

Annonse
Annonse
Annonse