Foto

Tommy Tokyo (t.h.) fotografert i studioet til Kai Andersen (t.v.) sammen med produsent Gøran Grini under innspillingen av «Hev deg over det derre der», som kom i 2015. Andersen og Grini laget også dette aller siste albumet med ham – som nå gis ut posthumt. Foto: Trine Sirnes / Warner Music

– Tommy har alltid skrevet dønn ærlig om hva som opptok ham, og denne platen er intet unntak

Publisert: 5. oktober 2022 kl 10.51
Oppdatert: 5. oktober 2022 kl 10.51

«Det er jo to år til», tenkte Grini da de møttes hjemme hos ham i Skien rett før jul i 2020. Riktignok nevnte Tommy Tokyo at han hadde trøbbel med lungene; en kronisk lungesykdom så alvorlig at det på et eller annet tidspunkt i fremtiden ville være uunngåelig å måtte bytte lunger.

Men da den tyvende og siste miksen ble ferdigstilt om morgenen 22. mars i år, og sendt på epost til Gøran Grini, dør Tommy Tokyo – bare 50 år gammel – på sykehuset i Trondheim der han var innlagt i påvente av en lungetransplantasjon.

«Tommy Tokyo»
Foto

«Tommy Tokyo» er tittelen på det aller siste albumet fra den særegne og prisbelønte artisten som egentlig het Tommy Lorange Ottosen. Han gikk bort i mars, bare 50 år gammel. Plateslippet skjer i samråd med familien, melder selskapet Drabant. Foto: Drabant Music

Fredag utkommer dette aller siste albumet, i samråd med familien på den opprinnelig planlagte slippdatoen, og rett og slett kalt «Tommy Tokyo».

Best alene

Innspillingen er resultatet av et samarbeid mellom kun Tommy Tokyo og Gøran Grini, som aldri var i samme rom under innspillingen av albumet. I stedet spilte artisten dem inn hjemme, sendte dem til Grini som «kledde dem opp» i sitt studio, og så gikk låtene frem og tilbake til begge var fornøyd.

– Vi var midt i pandemien, og Tommy måtte naturligvis være ekstremt forsiktig med tanke på smitte, så det ble naturlig å lage platen på denne måten, forteller Grini.

Saken fortsetter under annonsen

– At Tommy spilte inn musikken sin hjemme i ro og fred er et stort pluss for albumet. Etter min mening finner vi noen av hans fineste innspillinger her. Tommy var etter min erfaring uansett best når han slapp å måtte prestere med produsenter, teknikere og annet «publikum» til stede, sier Gøran Grini tenksomt og fastslår at han «var ekstremt tro mot låtene han skrev».

Foto

Tommy Tokyos album som utgis posthumt, beskrives som «et farvel med en dønn ærlig og kompromissløs artist og låtskriver». Foto: Gitte Johannessen / NTB NTB kultur

– Det å gi låtene en ærlig og lidenskapelig levering under innspillingen var helt nødvendig for at han skulle bli helt fornøyd.

Å finne den koden som ga låten rettferdighet sier Grini noen ganger «kunne bli en kamp». Dermed gjør det godt for produsenten å konstatere at på denne utgivelsen var Tommy Tokyo, fornøyd med hver eneste låt».

Var optimistisk

– Tommy har alltid skrevet dønn ærlig om hva som opptok ham, og denne platen er intet unntak. Mange av låtene på albumet handler naturligvis om sykdommen som nå preget livet hans og alt det førte med seg – både for ham selv og for dem rundt ham. Han var optimistisk, og låtene handlet stort sett om å vinne kampen over sykdommen, og at det skal gå bra, minnes Gøran Grini denne fortsatt håpefulle tiden.

Grini fikk den aller siste låten som Tommy Tokyo klarte å spille inn tilsendt i midten av september i fjor. Han hørte at han slet med pusten, men likevel låt det fantastisk. Siste vers av «Pawnbroker's Alley», som den heter, er sterke greier:

Saken fortsetter under annonsen

«I believe I'm a goner, fixin to die. Oh, my lungs are in shambles. My mouth is constantly dry. But I'll rise up and give this one hell of a fight. Cause leaving this early just doesn't seem to be right. It doesnŽt seem to be right».

I en epost som Grini mottar omtrent samtidig skriver Tommy Tokyo at «oppdraget utført. Har ikke lenger mulighet for å synge. Hadde planer om 2 sanger til, men det må bli en annen gang».

– Utrolig viktig

Mens albumet ble mikset hos velkjente Kai Andersen, som også hadde jobbet med Tommy Tokyo om tidligere utgivelser, ble hovedpersonen stadig dårligere.

– Men motivasjonen for å få platen så bra som mulig var til stede hele tiden. Jeg vet at den var utrolig viktig for Tommy. Til tider slet han veldig med å prate i telefonen, selv korte samtaler, men ringte uansett hvis det var noe som var viktig for prosjektet, sier Gøran Grini.

Foto

Tommy Tokyo under Artistdugnad for flyktninger i 2015. Foto: Heiko Junge / NTB

De siste månedene lå Tommy på sykehuset i påvente av lungetransplantasjon, men fortsatt hadde de en dialog om lydmiksene som kom fortløpende fra Andersen.

Annonse

– Helt til det siste trodde jeg at det skulle ordne seg, men sånn gikk det dessverre ikke. Tidlig om morgenen 22. mars ringer Terje Pedersen, sjefen i Drabant, som var Tommys plateselskap, meg for å fortelle at Tommy var død. Litt senere den morgenen sjekker jeg innboksen, og der ligger det allerede en miks fra Kai Andersen på den siste låten, nummer 20. Den het «New Parts» og handlet jo rett slett om å klare å overleve lungesykdommen.

Tøft på hjemmebane

– Å lytte til disse låtene på ny etter Tommys død var selvfølgelig vemodig, og med ett var det lett å tillegge dem en ny mening, sier Gøran Grini, som samtidig opplevde tøffe tak på hjemmebane.

Tilstanden til hans ME-syke kone Katrine, som gjennom flere år var blitt dårligere, hadde forverret seg kraftig i februar. Hun måtte ligge i et mørkt rom med hørselsvern og solbriller, med forferdelige symptomer, fullstendig ute av stand til å klare seg selv.

– Jeg var nødt for å ta vare på henne 24 timer i døgnet. Å dra ut for å spille en konsert ble uaktuelt. Heldigvis hadde jeg studioet mitt i kjelleren, hvor jeg kunne trekke meg tilbake og jobbe litt innimellom, forteller Grini.

På denne tiden ble låtene på Tommy Tokyos aller siste skive satt i rekkefølge sammen med Terje Pedersen fra Drabant Music. I slutten av april var den ferdig mastret. Samtidig jobbet Grini med utgivelser av artister som Chip Taylor og Paal Flaata, og kjempet for at kona Katrine skulle få plass ved det eneste tilbudet som finnes for alvorlig ME-syke norske pasienter i dag. Kommunen sa nei, men takket være en støttegruppe som satte i gang innsamlingsaksjonen Katrines kamp for livet, ble det samlet inn midler.

– Det er godt å vite at Katrine er i trygge hender, og at jeg nå kan reise ut og turnere igjen, sier Gøran Grini, og legger med vemod i stemmen til:

Saken fortsetter under annonsen

– Nå er jeg veldig spent på hvordan det aller siste Tommy Tokyo-albumet blir mottatt.

Ledige stillinger – kulturjobb