MusikkPlot

Stengte grenser stoppet ikke folkemusikktrioen Eriksson/Myhr/Malmström

Den svensk-norske trioen Eriksson/Myhr/Malmström er ute med debutsingelen «För Sola Skin På Tak». Låta kom til liv i en tid med pandemi og stengte grenser.

Publisert Sist oppdatert

­Thomas Eriksson, som er trioens komponist og gitarist, beskriver utgivelsen som en rolig låt hvor alle bandmedlemmene får skinne med sine ulike instrumenter.

– Hvordan føles det å være ute med den første singelen deres?

– Jo, det føles veldig bra, sier Eriksson.

Arbeidet begynte under pandemien, og han og resten av trioen måtte jobbe med store avstander og stengte grenser imellom seg. Komponisten forteller at idéen for både låta og det musikalske samarbeidet lå og kvernet ganske lenge i bakhodet, før den endelig ble igangsatt.

– Det tok lang tid å få alt i hop. Det var stengte grenser, så vi kunne ikke sees på lenge.

Ifølge Eriksson startet låta med improvisasjon på gitar. Da trioen endelig var på plass fikk han idéen om å inkorporere flere instrumenter i lydlandskapet.

Kontrapunkt som grunnidé

– Hvordan vil du beskrive musikken deres?

– Grunnidéen var å arrangere den med kontrapunkt, som kunne komplimentere melodien. Så bakte vi det inn i gitarkomposisjonen, beretter komponisten.

Han ble inspirert av Helga Myhrs soloplate, der hun improviserte mye med klang og lydbilde. Eriksson presiserer at det var fint å spille gitar over den typen musikk. Senere fikk han Myhr med i triobesetningen.

– Hvordan komponerer du låter – kan du beskrive prosessen?

– Det er noe med at vi har en kortere frase, eller linje som jeg kjenner det kan bli noe av. Så prøver jeg meg frem med det.

– Det blir litt teoretisk når man skriver kontrapunktiske stemmer, legger han til.

Videre i prosessen bruker han å spille inn i hjemmestudioet og se hva som funker. Når det er gjort, øver bandkameratene i lag for å få ting på plass.

Folkemusikk som fellesnevner

Alle i triobesetningen har vært aktiv innen folkemusikksjangeren lenge. Dermed har sjangeren også blitt med inn i det nye musikalske samarbeidet deres. Eriksson trekker frem flere folkemusikere som han lar seg inspirere av. Blant annet Magnus Stinnerbom.

Han begynte musikerkarrieren med fingerpicking, før han fant ly i folkemusikken. Imidlertid fant han tilbake til fingerpicking under pandemien og trekker frem Jan Ekedahl som en inspirasjon, for den siden av musikken.

– Hvor viktig er det for dere å kunne formidle et budskap med musikken?

– Det er vel ingen tydelig budskaper her. Det er ingen tekst, så det er opp til tolkning for lytterne. Det er rolig, så det innbyr kanskje til ro, sier han videre.

Det finnes mange forskjellige artister som er flinke med formidling av budskap. Eriksson nevner bandet Kolonien, som har direkte tekster med gode budskap.

– Hvordan former dere i bandet en låtidé, og hvordan blir låta et ferdig produkt?

– Den er vel nesten ferdig når jeg har komponert. Så repeterer og tester vi sammen. Der bidrar de andre med mange idéer, mye kunnskap og instrumenter, forteller komponisten.

Kan du beskrive låta med tre ord?

– Vemodig, avslappende og (tidlig) morgen.

Praktisk og fint trioformat

Når Eriksson blir spurt om hvorfor han og bandkameratene ville starte trioen, forteller han at formatet er veldig praktisk. Han sier det blir mange fine musikalske arrangeringer med en slik besetning.

– Anna Malmström har jeg spilt med lenge, mens Helga Myhr var et nyere bekjentskap.

– Hvor viktig er samarbeidet med produsenten?

– Tuva Syvertsen var med i studio på innspillingsarbeidet, som var superbra. Arrangeringsmessig hjalp hun til. Det er alltid bra å ha med en produsent i studio, sier komponisten.

Han presiserer at musikken ikke endret seg etter at Syvertsen hadde produsert. Hun hjelper heller med å løfte det musikalske bildet underveis.

Albumslipp til høsten

Planene videre for triobesetningen består av flere konserter i Sverige gjennom sommeren. Eriksson røper at det blir albumslipp i september. Han forteller at den kommende plata er en blanding av folkemusikk og improviserte lydlandskap. Albumslippet etterfølges av utgivelseskonsert på Riksscenen i Oslo, den 22. September.

– Så skal vi rundt om og spille flere releasekonserter

Powered by Labrador CMS