MusikkPlot

– Konserten med Djerv på Parkteatret 23. oktober i fjor var en helt spesiell konsert. Da var det endelig lov med konserter med full publikumskapasitet. Jeg følte publikum var i lykkerus, som også smittet over på bandet, sier fotografen Per Ole Hagen. Foto fra boken «Da musikken våknet»: Per Ole Hagen

Ny bok følger opp skildringen av musikklivet – nå med senskader etter pandemien

Først skildret de hvordan koronapandemien stilnet musikken. Nå kommer boken om da den våknet til live igjen – men med senskader.

Publisert Sist oppdatert

­For musikkbransjen fortsetter å preges av ettervirkningene av koronatiltakene, lenge etter at pandemien offisielt ble erklært over.

Det forteller mer enn 60 bransjefolk både foran og bak scenen om i boken «Da musikken våknet». Det er søsterboken til Arvid Skancke-Knutsen og fotograf Per Ole Hagen sin 2020-utgivelse «Da musikken stilnet».

– Den kom i to utsolgte opplag, og vant prisen for Årets Musikkjournalistikk i 2021. Samtidig følte vi at det var mer å fortelle. I den frittstående oppfølgeren går vi helt frem til oktober 2022. Til sammen gir nok disse to bøkene den mest grundige skildringen av norsk musikkliv under pandemien, sier Skancke-Knutsen til NTB.

Frilansernes taperlodd

Mens fotografen har dokumentert hele tiden underveis, ventet Arvid Skancke-Knutsen til i høst med å foreta de mange intervjuene for at de skulle være mest mulig oppdatert.

DumDum Boys på scenen – og vokalist Prepple Houmb kunne få svar fra sitt publikum. Foto fra boken «Da musikken våknet»: Per Ole Hagen

– Jeg har intervjuet mer enn 60 aktører fra hele den norske musikkbransjen, fra Bjørn Eidsvåg og Maj Britt Andersen til black metal-legendene Mayhem og Aslag Haugen i Hellbillies. I tillegg har artister som Claudia Scott og Maja Ratkje skrevet egne tekster for oss. Alt materialet i boken er helt nytt.

Hva kan du nevne av hovedtrekkene som fremkom?

– Som DumDum Boys-manager Steinar Vikan sier det i den nye boken: «Vi kom godt ut av støtteordningene, men mange frilansere trakk taperloddet». Selv om pandemien offisielt er over, er det mange som fremdeles merker ettervirkningene. Det gjelder kanskje særlig litt yngre og mindre etablerte artister, eller utøvere som spiller litt smalere musikk. Men hele bransjen, fra arrangører til utstyrsleverandører, merker at ting ennå ikke er tilbake til det normale.

Publikumssvikt bekymrer

«Da musikken våknet» – med rockebandet Cocktail Slippers på forsiden – er søsterboken til 2020-utgivelsen «Da musikken stilnet», som vant pris for beste musikkjournalistikk på by:Larm året etter. Foto: Absolutt forlag

«Da musikken våknet»-forfatteren peker på hvordan det har oppstått en kork i systemet når mange skal ut på veien samtidig, noe som har gjort det vanskeligere å få gjennomført spillejobber og turneer.

– I tillegg har det vært et stort kompetansetap, særlig blant lys- og lydfolk, siden mange har måttet finne seg noe annet å gjøre. I praksis levde mange i musikkbransjen med yrkesforbud i nærmere to år, minner Skancke-Knutsen om.

Også bekymringsfullt er hvordan publikum ser ut til å ha endret vaner under pandemien, mener han.

– Det sitter lengre inne å komme seg på konserter, spesielt med litt mindre kjente artister. Det kan på sikt gå ut over rekrutteringen til bransjen, og by på utfordringer også for klubber, kulturhus og festivaler. Dette er aktuelle problemer som det norske musikklivet må få hjelp til å løse. Forhåpentlig kan den nye boken vår være med på å kaste lys over det.

Helt spesiell konsert

Bildene står på ny Per Ole Hagen for. Han fotograferte mange konserter uten eller med veldig få personer i publikum i perioden mars 2020 og frem til åpningen om høsten 2021. Så stengte det som kjent igjen – og åpnet ikke før på ettervinteren i år.

De ble prisbelønt for forrige bok, «Da musikken stilnet». Nå er Arvid Skancke-Knutsen (t.v.) og Per Ole Hagen tilbake med søsterboken «Da musikken våknet». Sammen dokumenterer bøkene effekten av pandemien på norsk musikkliv. Foto: Bente K. Aarskog

– Konserten med Djerv på Parkteatret 23. oktober i fjor var en helt spesiell konsert. Da var det endelig lov med konserter med full publikumskapasitet og jeg følte publikum var i lykkerus, noe som også smittet over på bandet.

Hagen medgir at det var en selsom opplevelse å fotografere konserter under pandemien med black metalband som 1349, Gaahls Wyrd og Cadaver på scenen – og 20 publikummere sittende godt spredt på Sentrum Scene i Oslo.

– Publikum på metallkonserter er et stående og ofte headbangende publikum, og jeg tror det var rart for mange av dem å måtte sitte rolig under konsertene. Det samme var det på utekonsert med DDE på Canal Street i Arendal i fjor, med publikum pent sittende på benker i kohorter med streng beskjed om ikke å menge seg med de andre kohortene, sier Hagen – og legger til:

– Så det var nok et merkbart ekstra gir hos mange av dem da de siste restriksjonene ble hevet.

Powered by Labrador CMS