Foto

Mikael Wiehe fotografert under svenske «Allsang på Skansen» nylig. Foto: Ali Lorestani / TT

Mikael Wiehe er i gang med avskjedsturneen

Publisert: 12. august 2022 kl 10.16
Oppdatert: 12. august 2022 kl 10.18

– Så lenge jeg får stå på scenen og spille, så er det ingen problemer. Men tanken på å ikke gjøre det mer, er faktisk ganske traumatisk, sier 76-åringen om å legge karrieren på hylla.

Mikael Wiehe ble kjent da han spilte i gruppa Hoola Bandoola på 70-tallet. Siden har han sluppet flere soloalbum og vært med i ulike bandkonstellasjoner.

– Det er så mange som gjør utrolig bra ting i livet sitt, men de holder på litt for lenge. Det er bedre å legge ned et år for tidlig, enn et år for sent, sier han om bakgrunnen for avskjedsturneen. Men hva framtiden har å tilby musikeren, se det har han idé om.

– Det gjelder å holde seg for nesen, hoppe ut i det iskalde vannet og se hva som skjer, sier han – og fortsetter:

– Men det er klart, jeg har hatt det veldig moro hele tiden. Og nå skal jeg prøve noe som jeg ikke vet hvordan er. Ja, det blir spennende, eller så blir det bare kjedelig.

Klimakatastrofen

Wiehe har sin egen metode når han skal til pers på scenen. Han hviler og sover en halvtime på ettermiddagen før scenelivet venter på kvelden. På spørsmål om han har utviklet gode scenenerver med årene, svarer han:

– Faktisk så synes jeg noen ganger det virker tryggere og mer forutsigbart å være på scenen, enn å gå rundt i sitt eget hjem der man kan snuble i teppekanten.

På konsertene i år har Wiehe valgt å tilegne den evig populære «Flickan och kråkan» til klimaaktivisten Greta Thunberg.

– Jeg tok i bruk følelser jeg husker fra da jeg som seks-sjuåring begravde en kråke under en busk, utenfor min onkel og tantes villa, sier han om låtens tilblivelse. Han utdyper:

– Etter at jeg skrev den, har jeg opp gjennom årene tilegnet den til mange ulike mennesker. Nå gir den meg en mulighet til å si noe om klimakatastrofen vi befinner oss midt i.

Engasjement

At han er en mann som gjerne vil formidle noe av det som ligger ham på hjertet, er ingen overraskelse. Mikael Wiehe har lenge vært en frontfigur for den venstrepolitiske musikkbevegelsen.

Det brennende engasjementet når det gjelder politiske spørsmål ser fortsatt ut til å være der.

– Jeg får muligheten til å spille for et veldig stort publikum, eksempelvis med «Allsang på Skansen». Da vil jeg gjerne ta det på alvor og si noe som jeg opplever som viktig og aktuelt, slår musikeren fast.

Her blir Wiehe å høre i Norge til høsten

* Tirsdag 6. september, Forum, Bergen

* Onsdag 7. september, Oslo Konserthus

* Torsdag 8. september, Nøtterøy Kulturhus

* Fredag 9. september, Teateret, Kristiansand

* Lørdag 10. september, Stavanger Konserthus

* Onsdag 14. september, Olavshallen, Trondheim

* Torsdag 15. september, Asker kulturhus

* Fredag 16. september, Kulturhuset Blå Grotte, Fredrikstad

* Lørdag 17. september, Ullensaker Kulturhus, Jessheim.

Søndag 18. september, Hamar Kulturhus

Fakta om Mikael Wiehe

  • Ble født i Stockholm i 1946. Han levde sine første år i København før familien bosatte seg i Malmö.
  • Yrke: Låtskriver, sanger og musiker siden 16-årsalderen.
  • Fikk et gjennombrudd som låtskriver med gruppa Hoola Bandoola Band fra 1970 til 1976, og han har markert seg som sentral i den venstrepolitiske musikkbevegelsen.
  • Han er kjent for å stå bak låter som «Keops Pyramid» (1972), «Jakten på Dalai Lama» (1973) og «Victor Jara» (1975).
  • Etter at gruppen ble oppløst, har Mikael Wiehe vært å se som både soloartist og i flere ulike musikk-konstellasjoner.
  • Album i utvalg: «Sjömansvisor» (1978), «Kråksånger» (1981), «Trollkarlen» (1994), «Kärlek & politik» (2004), «Ta det tillbaka!» (2010), «En gammal man» (2012), «Hemlösa sånger» (2014), «Portvakten» (2017) og «Den siste mohikanen» (2021).