MusikkPlot

Plottet: Får rim og regler fra 1700-tallet til å svinge

PODKAST | Elin Furubotn ble introdusert for rim og regler av sin mormor. Nå har hun laget musikk til dem. Hun er gjest i Plottet. I delen om kristendom, har rådgiver i Human-etisk forbund, Didrik Søderlind, både gode og dårlige nyheter til de kristne.

Publisert Sist oppdatert

­Elin Furubotn er ute med albumet «Resirkulerte rim og regler». Albumet består av rim og regler som har gått fra munn til munn, helt fra 1700-tallet, som Furubotn har laget musikk til.

– Det var min mormor som introduserte meg for disse reglene. Jeg fikk en kassett av musikeren Sigbjørn Apeland, som intervjuet mine besteforeldre i 1993. Den gangen sang de inn alle disse reglene, og snakket om hvilke instrumenter de brukte når de fremførte disse reglene.

Hør hele podkasten her

Elin Furubotn begynte å leve av musikken i 2008, da hun fikk kontrakt med Kirkelig Kulturverksted. Hun mener plata hun har gitt ut nå har kulturhistorisk verdi. Om låta «Geitene mine» sier hun:

– Alle geitene hadde navn, og disse ramses opp i teksten. Det er mye omsorg i sangen. Soundet er også spennende. Vi har bassklarinett i stedet for bass. I tillegg har vi blant annet persisk saz, hardingfele og munnharpe, forteller hun.

Flere som tror på Snåsamannen

I delen om kristendom påpeker rådgiver i Human-etisk forbund, Didrik Søderlind, at stadig flere nordmenn har sluttet å tro på Gud.

– Det kan virke som om det er flere som tror på Snåsamannen her hjemme, og gudstjenestene preges av grå hår, sier han.

Rådgiver i Human-etisk forbund, Didrik Søderlind. Foto: Martin Shantz Heide

Han mener at hegemonier og privilegier som kirken tradisjonelt har hatt ikke kan bestå.

– Å være kristen vil bli som om å være med på en slags motkultur. Men akkurat dette er kirken veldig god på allerede. For kirken er allerede en motkultur.

Dersom kirken gir slipp på sin dominerende posisjon, kan det være en positiv fremtid for kristendommen, tror Søderlind.

Powered by Labrador CMS