– En fordel med dette kaoset er at jeg, kanskje mer enn noen gang, bare har laget akkurat den musikken jeg har hatt lyst til å lage, forteller Egil Olsen.
Pressebilde
Egil Olsen med ny musikk

– Dette bittersøte synet har vært interessant og inspirerende

Publisert: 7. januar 2022 kl 08.23
Oppdatert: 8. januar 2022 kl 07.37

Egil Olsen tar et steg tilbake og observerer. Det har resultert i ny musikk – og interessante observasjoner.

Singer/songwriteren fra Ørsta, som solodebuterte med albumet «i am a singer/songwriter» i 2007, er klar med ny musikk.

Egil Olsens nye album har fått tittelen «big babies» og er ventet i april. Tittelen var en tidlig idé og et spennende utgangspunkt for en rød tråd i låtene, forteller han.

– Jeg ville observere, se på meg selv og mennesket fra utsiden. Etter jeg ble far til mitt første barn, begynte jeg å få et annet syn på menneske. Det ble vanskelig å ikke se babyen i folk. Med et stadig mer barnslig og splittende klima, blir det bare tydligere og tydligere, at det ikke er så lenge siden vi lærte oss å gå, sier han og legger til:

– Dette bittersøte synet har vært interessant og inspirerende, og går igjen i flere av låtene. En del av musikken ble skrevet før pandemien, og jeg skulle egentlig i studio i april 2020 med jazzmusikerene Henrik Lødøen og Martin Morland. Siden, har jeg både flyttet og hatt mange andre baller i luften og prøvd å holde liv i familien min. Nå er jeg litt lei av å avlyse og utsette og flytte på ting, så det er godt å være i gang med ny musikk og få en viss følelse av et normalt artistliv, i den grad det eksisterer.

– Konstant bombardering av såkalt content

Siden forrige utgivelse har Olsen og familien hans kjøpt Gamle skrivargarden i Volda, der de bor, og i tillegg har studio og scene. Den nye singelen er spilt inn der med oldemorens gamle gitar og Martin Morland på kontrabass.

Saken fortsetter under annonsen

På den tar han også et steg tilbake og observerer:

– Den handler om å ligge lavt når det stormer, som i åpninglinjen «quiet here in the eye» – om å stå i orkanens øye. Det har vokst en kaotisk jungel rundt oss med alt fra konstant bombardering av såkalt content, til fake og ekte nyheter, og lag på lag med signalisering og trender og koder. Alle har en stemme, det er vanskelig å navigere og det skaper mye støy og stress og splid, men det er en spennende tid å leve i og en spennende tid å observere, sier han.

– Overfloden med uendelig tilgang på kunst og underholdning har også sine baksider. Det føles håpløst og antiklimatisk å slippe en sår liten vise på to minutter i dette enorme digitale havet av nuller og ener. Det blir lastet opp ca 60.000 sanger til spotify hver dag, og 500 timer med content på youtube hvert minutt. Jeg ville nok fått mer respons på å legge ut en søt liten babyvideo enn å lage et episk mesterverk som «big babies». En fordel med dette kaoset er at jeg, kanskje mer enn noen gang, bare har laget akkurat den musikken jeg har hatt lyst til å lage. Jeg blir stadig positivt overrasket av folk, men jeg tror mange hadde hatt godt av å bli holdt i fanget og fått seg en liten blund. Meg selv inkludert.

Hør singelen og se videoen Olsen har illustrert og animert her.

Hver tredje fredag fremover slippes en ny smakebit fra albumet.

Ledige stillinger – kulturjobb