MusikkPlot

Tord Gustavsen Trio i sin nyeste versjon: Tord Gustavsen i front med Jarle Vespestad (t.v.) og ny bassist Steinar Raknes.

– Det er nydelig å ha et bandprosjekt som har gått gjennom 20 år, og som likevel låter nytt hver gang

– Har et album virkelig betydd noe for bare to mennesker, er det en umistelig verdi som gjør det verdt all søknadsskriving og venting på flyplasser, sier Tord Gustavsen.

Publisert Sist oppdatert

Komponisten og pianisten, anerkjent og med publikum både hjemme og ute, har ifølge omtalen som livsprosjekt å forene ro og pasjon. Nå kommer det ny musikk fra Tord Gustavsen, som sier til NTB:

– Det viktigste er når jeg merker at musikken betyr noe for mennesker. Det får meg til å tenke på den musikken jeg selv har hørt på, og blitt båret av, i vanskelige perioder – på hvor viktig dette kan være.

Likevel lager han musikken, nå på sitt niende album, først og fremst for seg selv. Om andre føler seg møtt av den, er det «nydelig», sier Gustavsen – men sier denne rekkefølgen er essensiell.

– Tenkte jeg målgrupper eller strategi først, ville det aldri blitt bra musikk. Jeg prøver å spille den musikken jeg selv helst ville hørt der og da. Jeg er veldig takknemlig for tilbakemeldingene jeg får, og som kommer fra veldig forskjellige typer mennesker, fra musikknerder til noen som sier at en låt hjalp dem gjennom en vanskelig periode i livet. Det spennet er helt fantastisk.

Ny åpning

Det nye albumet har tittelen «Opening», og Tord Gustavsen sier den har i hvert fall tre lag av betydning.

– Den mest innlysende er at vi lengter etter å åpne samfunnet og kulturlivet igjen, og få møteplassene, lage musikk der og da med mennesker i rommet. Vi spilte inn platen mellom to lockdowns, rakk å gjøre det i radiohuset i italienske Lugano der det er et nydelig flygel, så skrudde skruene seg til igjen etter innspillingen, sier Tord Gustavsen.

Men tittelen kan også henspille til det å finne åpninger når noe er stengt, og livet setter en i en annerledes situasjon enn du hadde håpet eller planlagt for. Det opplevde Gustavsen selv blant annet da bassisten hans, som han hadde trodd han skulle spille en god stund til med, måtte slutte.

– Da måtte jeg sørge litt, et samspill er jo en sterk relasjon, men så gikk vi videre og da kommer det åpninger til nye rom, sier Gustavsen. Som nå bygger trioen videre med Steinar Raknes som ny bassist.

– For meg er den siste betydningen kanskje den aller viktigste, og det er en åndelig eller terapeutisk betydning av ordet: Å åpne seg selv for inspirasjonen i øyeblikket og la seg selv være et instrument for inspirasjon, for Gud eller for kjærlighetskreftene – uansett hvilket ord man enn velger å bruke.

Trenger trygghet

Tittellåten er dronebasert og meditativ. Tord Gustavsen forteller at gruppen også gjør sin versjon av Geirr Tveitts «Fløytelåt», der teksten handler om at seljen står saftfull og klar til fløytebruk. Han snakker om det «å stemme seg til å være sevjemyk og åpen for det livet kan by på av muligheter».

– Jeg synes likevel ofte at maset om fornyelse og nyheter er et vel så stort problem i samfunnet. Mitt prosjekt har heller vært å insistere på at det må føles friskt. Føles det man gjør viktig her og nå, så er det ikke så farlig om det er de samme menneskene eller instrumentene, sier Tord Gustavsen, som mener det er «fantastisk» å ha ritualer og repetere ting når det kjennes riktig.

– Vi trenger ritualer – men vi trenger ikke døde ritualer. Vi trenger å elske ting og gå inn i dem om igjen og om igjen, men på en levende måte. Vi er ikke de samme menneskene heller, vi forandrer og utvikler oss. Derfor trenger vi tryggheten og det kjente som en motvekt mot kaoskrefter og det som truer, sier han og mener det er i vekselvirkningen mellom gjenkjennelse og nyskaping, mellom trygghet og spenning, at ting oppstår.

– Derfor er det nydelig å ha et bandprosjekt som har gått gjennom 20 år, og som likevel låter nytt hver gang.

Egne ritualer

På spørsmål om han har noen egne ritualer, svarer Tord Gustavsen bekreftende.

– For meg kan det være helt kort. Det kan være et sted eller et indre landskap som jeg kan «åpne» bare et par-tre minutter og føle meg i kontakt med. Av og til trengs det vedlikehold, at jeg når jeg har god tid reiser bort litt – selv om det er lenge siden sist jeg har dratt til et buddhistkloster eller retreatsted. Slike opphold kan lage et rom som man hensetter seg til i travlere tider. For meg er det også en rytme i at jeg går i en kirke så ofte jeg kan. Om så bare noen minutter, sier han og legger til:

– Når det ikke er konsert, er små lommer av stillhet og meditasjon viktigere enn å sette meg ned og spille for å bearbeide ting.

Powered by Labrador CMS