Susanna Wallumrød har tatt i bruk kassett som både format og som del av musikken på det nye albumet «Elevation».
Foto
Gitte Johannessen / NTB
Susanna om sine musikalske samarbeid

– De er viktige for meg i livet mitt og gir en form for mening

Publisert: 1. april 2022 kl 06.49
Oppdatert: 1. april 2022 kl 06.49

Det har hun aldri glemt. Allerede til 10-årsjubileet som artist i 2015 laget hun en «best of»-utgivelse bestående av tre kassetter. Og nå tar hun sitt eget debutformat videre på en ny utgivelse – og bringer suset av kassetter hele veien inn i musikken. Om oppveksten sier Susanna Wallumrød at kassettene var hennes format.

– Det var på kassetter jeg hørte Carola og Whitney Houston. Eller Elvis og Everly Brothers, som også fantes hjemme. Og så drev jeg med opptakskassetter, sier hun nostalgisk om sine første «innspillinger».

– Vi hadde opptaker og mikrofon, og jeg tok opp meg selv på kassettspiller. Jeg laget radioprogram, slik alle gjorde den gangen. Kassett var en stor del av teknologien min da, jeg kom meg aldri inn i dataspill, ler hun ved minnet.

– Lyden av bånd er fascinerende. Støvete og susete. Det er både moderne og med hint av en annen tid.

Fant en likesinnet

Nå har hun tatt kassettfascinasjonen et hakk videre, med samarbeidet med Stina Stjern som hun kaller «en tape wizard». For Stjern kobler seks Walkmans opp mot en mikser og kjører musikken gjennom den.

Foto
Susanna Wallumrød har tatt i bruk kassett som både format og som del av musikken på det nye albumet «Elevation». Foto: Gitte Johannessen / NTB

– Det gir musikken et nytt og ukjent element i tillegg til nostalgien, sier Susanna, som har eget øvingsrom på Øveriet. Der er det plass til et lite flygel og en pult – for hun driver eget plateselskap og gjør det meste selv utenom musikken. Den skriver hun helst et sted dit hun reiser, som Los Angeles eller Berlin. Da tar hun med seg ideer og finner roen.

– Men det har vært litt vanskelig under pandemien. I stedet ble det mye kirkegårdhenging, ler hun i dag. For det var på Vår Frelsers gravlund at Susanna og hennes nyeste musikalske samarbeidspartner møttes. Utendørs, på en benk, i den tiden som allerede virker så fjern da vi alle skulle begrense sosial omgang innendørs. Hadde det vært normale tider, ville Susannas nyeste prosjekt «Elevation» neppe funnet sin vei.

– Da hadde jeg og Stina begge vært på farten hver for oss. Midt i elendigheten med korona var det en berikelse.

Kurator på egen plate

De to møttes over sin felles fascinasjon for kassetter, og Stjern har også tidligere bidratt på en Susanna-utgivelse. Etter arbeidet en konsertforestilling på Henie Onstad Kunstsenter oppsto ideen om «Elevation», at de sammen ville «gjøre noe mer» med kassettene.

Ideen kom om et nytt album med flere tonesettinger av Baudelaire, den franske dikteren (1821-1867). Nå med Stina Stjerns kassettmusikk: Både feltopptak av lyder, inklusive kråkene på kirkegården, og hennes egen vokal og diverse instrumenter – i tillegg til Susannas stemme og pianospill.

– Samtidig oppdaget jeg franske Delphine Dora. Jeg falt helt pladask for musikken hennes og inviterte henne til å resitere Baudelaires dikt på fransk, sier Susanna, som til slutt endte som kurator på egen plate. For «Elevation» byr både på Susanna solo og sammen med Stina Stjern, som også gjør sine soloting, samt Delphine Doras bidrag. Sammen blir det mer drømmende og atmosfærisk.

– Jeg visste ikke at det skulle bli til dette, det ble en organisk prosess der vi alle tre påvirket hverandre. Det blir aldri som man tenker seg, og det er en god ting, sier Susanna. Og sier det er lett å velge det trygge, men at hun tror på at det å samarbeide med nye mennesker kan bli bra.

– Det er fruktbart for mitt kunstneriske virke. Selv om det kan være helt sykt nervepirrende med ukjent terreng.

Gir form for mening

Under pandemien rakk Susanna å gi ut hele fire album. Hun fikk også spilt en del, selv om en hel konsertrekke gikk i vasken under den lange nedstengningen i fjor. Likevel spilte hun seg gjennom alle de ulike prosjektene som hun gjerne sjonglerer det siste året.

Året 2022 innledet hun med turné i selskap med fetteren David Wallumrød. Hun har spilt konsert med Stina Stjern, tatt opp igjen sin forestilling viet Gunvor Hofmo, og fremført sanger fra den nye platen på en kino i Oslo i et konsept der artist velger film, i hennes tilfelle den italienske 70-tallsfilmen «Suspiria». Til sommeren skal hun til Egersund visefestival.

– Det føles ut som det er på rett vei, selv om de siste årene har gått hardt utover kulturbransjen, som har vært et nedprioritert felt. Nå må folk venne seg tilbake til at ting faktisk blir noe av, så vant man er blitt med avlysninger, sier Susanna og legger til:

– Selv har jeg kjøpt Øya-billett!

Ikke uventet er hun også i gang med skriveprosessen til sitt neste prosjekt. Med nye samarbeider.

– Jeg må holde flyten. Jeg får så mye igjen for de musikalske samarbeidene. De er viktige for meg i livet mitt, de gir en form for mening. Alt jeg har gjort, er steiner i et byggverk.