MusikkPlot

Stine Andreassen i The Northern Belle forteller om sin artistøkonomi og deler erfaringer og tips. Shire Standnes i NORA Collective viser også hvordan pengestrømmene til artister de jobber med kan være.

Dette tjener artister penger på i dag

Hvor får artistene pengene fra? Og hvor blir det av pengene? Hva koster, og hva gir resultater?

Publisert Sist oppdatert

Dette var et av temaene på konferanseprogrammet til bransjefestivalen by:Larm, der blant annet to aktører i bransjen delte sine erfaringer.

Country/pop-bandet The Northern Belle ble startet i 2012 og er frontet av vokalist og låtskriver Stine Andreassen. De ga ut debutalbumet «The Northern Belle» i 2015 og har gitt ut to album etter dette og blant annet blitt nominert til Spellemannprisen.

Det har vært en bratt lærnigskurve, forteller Andreassen, som forteller ufiltrert om sin artistøkonomi under en panelsamtale.

Det krever også en del for å få ting til å gå rundt, og for i det hele tatt å få gitt ut et album, forteller hun.

Det er i hvert fall hennes erfaring:

For å få finansiere utgivelser, har hun blant annet måttet bruke egne oppsparte midler. Da de i 2015 skulle gi ut debutalbumet, hadde hun spart 40.000 kroner, som hun kunne bruke til det. I tillegg lånte hun 100.000 av faren sin, og fikk i tillegg støtte av den lokale sparebanken med ytterligere 60.000.

– En del av realiteten er at du må ha penger før du går i studio, forteller hun.

Viktig å bruke tid på søknader

Etter å ha fått støtte fra den lokale sparebanken, ble hun optimistisk og trodde det skulle være lett å få mer støtte. Hun søkte derfor på alle mulige stipend- og støtteordningen. Men fikk avslag overalt.

Så gikk hun ordentlig inn i det, brukte tid på hver enkelt søknad, og det hjalp.

De økonomiske resultatene hennes fra de siste årene viser at hun i 2018 ikke tjente mer enn 2479 kroner, men at det i 2020 hadde steget til nesten 340.000 og at hun forventer et enda høyere resultat i år.

– Det går fremover, sier hun, og deler også en oversikt over hva som koster penger for dem og hva de tjener penger på.

Man må blant annet regne med utgifter til turné, innspilling, PR/markedsføring, opptrykk av merch/fysiske produkter, cut til plateselskap/booking/management og innleid arbeidskraft.

På den andre siden kan få inn midler via plateselskap (forskudd/utlegg), management, bookingselskap (utlegg), crowfunding/stipend, oppsparte midler eller på andre kreative måter, som hun sier.

Hun lister også opp en rekke organisasjoner som har stipender og støtteordninger det kan være lurt å søke på, som NOPA, Tono, Tekstforfatterfondet, Kulturrådet, Creo og Gramart.

– Men det er viktig å ikke være avhengig av støtten/stipendet alene, påpeker hun.

Mest inn på konserter

Shire Standnes jobber i Nora Collective, som huser artister som Arif, Stig Brenner (tidligere Unge Ferrari) og Musti.

Han deler også erfaringer om inntjening og pengebruk, og han bruker et eksempel på hvordan et regnskap for en artist hos dem «som gjør det bra» ville sett ut – slik det så ut før korona, understreker han.

Der kommer de totale inntektene på nesten ni millioner kroner, og så mye som syv millioner av dem konsertinntekter.

De øvrige inntektene utgjør «kun» noen hundre tusener hver, der merch er den største andelen etter konserter, på 500.000.

– Det er helt klart konserter artistene våre tjener penger på, det er der pengene ligger nå.

Oversikten viser også at inntektene som kommer inn via strømmetjenester som Spotify er nokså små sammenlignet med andre inntektskilder.

Dette har vært et mye diskutert tema allerede.

– Strømmetjenestene har bitt et verktøy mer enn noe annet, sier Standnes.

På spørsmål om han mener dette burde endre seg, sier han at han ikke tenker så mye på det, men at de heller prøver å finne de beste måtene å bruke det på.

Han forteller at de for eksempel merker en økning i antall streams etter at en artist har fått oppmerksomhet, blitt intervjuet, for eksempel har vært «Lindmo».

– Økning i streams gjør at du blir booket til festivaler og får spille konserter, som gjør at du tjener penger. Og booking til festivaler fører igjen til flere streams, sier han.

– Man må prøve å utnytte den situasjonen.

Powered by Labrador CMS