Annonse
Artisten Lokoy på Vulkan Arena under årets by:Larm. Festivalen ønsker å gi festival-Norge et digitalt løft. Foto: Ellen Lund

Lanserer fremtidens festivalplattform

Meld deg på nyhetsbrev fra Kulturplot

Hver tirsdag og torsdager. Bestill her! Skriv inn din e-post:

 

Pandemien satte fart på digitaliseringen av norsk kulturliv. Uten den hadde mange kulturaktører mistet sitt publikum med nedstengingen.

Under by:Larm i forrige uke var dette et naturlig tema.

Gjennom det siste året har festivalen sammen med design- og techbyrået Feed jobbet med å utvikle en ny web-plattform. Målet deres har vært å samle festivaler, konferanser og helårsarrangøreres digitale behov i én løsning – programvisning, nyhetsfeed, stream og profildatabase.

De kaller det fremtidens festivalplattform, ifølge Kampanje.

Festivalhybrider

Aktørene har mottatt tilskudd av Innovasjon Norge på 1,6 millioner kroner. Totalt har nettsidene og plattformen som de presenterte som en del av programmet under by:Larm – foreløpig som en beta-versjon – hatt en totalpott på omtrent to millioner kroner. Nå ønsker de å hente inn flere aktører, slik at de også kan ta i bruk løsningen de har utviklet.

– Dette er en demokratisk modell. Det går ut på at vi tilgjengeliggjør hele den digitale plattformen som vi og by:Larm har utviklet. Vi tar med andre på dette lasset og gir de gratis tilgang til alt det som er laget, sier Fredrik Hæreid, konseptutvikler Feed, til Kampanje.

Han sier videre at det vil bli veldig optimalisert i forhold til festivaler, helårsarrangører og konferanser.

Under konferansen ble det også snakk om mulige festivaler og konferanser som er mer som hybrider mellom det fysiske og det digitale.

– Jeg tror absolutt at selv om man har tyngdepunkt i en fysisk festival – slik som by:Larm – så tror jeg forventningen er der om at ting er tilgjengelig digitalt. Ikke minst tror jeg at det kommer til å vokse frem en ny digital økonomi rundt formidling av festivaler, sier by:Larms pressesjef Erik Egenes.

Annonse
Annonse
Annonse