MusikkPlot

Karoline Krüger har travle dager med «Mamma Mia!» på Folketeatret, men fant tid til å skrive og spille inn en julesang for Herborg Kråkeviks «Juleroser»-prosjekt.

– Jeg ble overtalt av Herborg Kråkevik

Publisert Sist oppdatert

Karoline Krüger har skrevet sin første låttekst på mer enn 20 år – og det skyldes rett og slett Herborg Kråkevik.

For Karoline Krüger bestemte seg allerede rundt år 2000 for å legge det å skrive låttekster på hyllen. Da hadde hun allerede jobbet i teaterverdenen noen år, der hun følte hun «kom hjem».

– Jeg hadde ti år bak meg som låtskriver og konsertartist. Jeg jobbet med tekstforfattere som Erik Hillestad og så hvor lett de ristet ut tekstene av ermet. For meg var tekstarbeidet mer som å kryste en svamp. Jeg opplevde at mitt eget tekstarbeid gikk i sirkel med selvopptatthet, sier Krüger selvironisk når hun forteller NTB om beslutningen hun tok da:

– Jeg sa at «fra nå av skal jeg skrive musikk og jobbe med teater som skuespiller og komponist».

Sterk overtalelsesmail

For musikk har hun fortsatt å komponere. Den kommer nemlig umiddelbart til henne, og hun opplever det som «å sette i gang en ball som ruller av seg selv». Og i de 20 årene siden har hun skrevet mye musikk for scenen.

Men så kom eposten fra Herborg Kråkevik. Som var i gang med å forberede årets utgave av «Juleroser»-juleheftet, der hun ville ha Karoline Krüger om bord for å lage en ny julesang. For Kråkevik har skapt sin egen juletradisjon, der hun har fått kjente størrelser som Aurora Aksnes, Odd Nordstoga, Lars Saabye Christensen og Anne Grete Preus til å skape nye julesanger – som er å finne i heftet med tekst og noter.

– Herborg er kjent for å skrive sterke overtalelsesmailer, ler Karoline Krüger, som oppsummerer innholdet slik i kortversjonen: «Eg veit du kan», het det fra Kråkevik.

– Hun visste at jeg hadde skrev mye tekst, og at det var nødvendig for meg på 1990-tallet, forteller Karoline Krüger, som ble godt kjent med Herborg Kråkevik da de begge spilte i «Hellemyrsfolket» i 2014. I kjølvannet av henvendelsen kom ideen til låten som fikk tittelen «Syng sang», som slippes fredag som singel og altså blir å finne i juleheftet.

– Ideen min er at det er så mye mørke i verden at den sangen vi bærer i oss må vi synge så høyt at vi fyller den med det lyset vi kan.

Gledelig gjensyn

– Da jeg først kom i gang, var det et gledelig gjensyn, sier Karoline Krüger om låtskrivingsprosessen.

– Det som er viktig i all form for kunstnerisk arbeid, er at det har en poetisk og emosjonell kraft. Ellers blir det undervisning eller foredrag. Vi snakker ikke et språk der to og to er fire. Jeg vokste opp i en akademikerfamilie, og kjenner hvordan det akademiske språket jakter på definisjonen – der et ord er klarest mulig i intensjon og betydning. Det kunstneriske språket er omvendt: Der søker vi ord som kan ha flere betydninger. Det er i denne spenningen at kraften oppstår. At noe settes i bevegelse, mellom utøveren og tilhøreren. Man må over i fornemmelsen.

Oftest tenker hun at det ikke skal være et budskap – men denne sangen har «et lite påbud», medgir hun.

– Det fineste med julen er fortellingen om at i den mørkeste natten oppsto det lys. Det er en almengyldig fortelling, som handler om den menneskelige reisen – der vi må ned i kjelleren før vi samler oss og klarer å reise oss igjen. Den handler også litt om tiden vi har vært i, der selvsagte ting ble borte, sier Karoline Krüger og snakker om da koronapandemien traff.

Feirer livsgleden

– Jeg tror denne sangen er speilet i denne tiden også. Jeg tror vi alle fikk en sjokkopplevelse av at ting kan skje. At plutselig blir en hverdag snudd helt på hodet. Å ikke skulle ta på mennesker, basale ting som satte en støkk i oss.

Selv opplevde Karoline Krüger at det oppsto en nummenhet, og erfarte for sin egen del at kreativitet kan trenge en ro og en trygghet for å eksistere, iallfall når det kom så brått på. Selv sto hun uten jobb lenge.

Men nå er hun tilbake på teaterscenen igjen – og spiller for fulle hus i «Mamma Mia!"-oppsetningen på Folketeateret, der hun gestalter Donna.

– Det tror jeg var den perfekte forestillingen når det åpnet opp igjen, med sin feiring av livsglede, drømmer, håp og kjærlighet, sier Karoline Krüger.

Som rakk å spille inn «Syng sang» på sensommeren, med Torjus Vierli som produsent.

Powered by Labrador CMS