Vinnerne av Folkelarmprisen torsdag.
Foto
Knut Utler

Her er vinnerne av årets Folkelarmpriser

Publisert: 26. november 2021 kl 09.59
Oppdatert: 26. november 2021 kl 10.07

Britt Pernille Frøholm, Tufskrøkjun, Ævestaden og det unike dokumentasjonsverket til Kjellbjørn Karsrud stakk denne uken av med årets priser, fra folkemusikkens egen prisutdeling Folkelarmprisen. Selve hedersprisen «Årets folkemusiker 2021» gikk til den samiske artisten Marja Mortensson.

Folkelarmprisen er folkemusikkens egen platepris, der miljøet løfter frem de beste albumene fra året som har gått. Folkelarmprisen har blitt delt ut hvert år siden 2005 under bransjetreffet Folkelarm, og i år ble prisene delt ut i kategoriene, «Solo», «Dokumentasjon», «Tradisjonelt samspill», «Åpen klasse», i tillegg til kveldens gjeveste pris: «Årets folkemusiker».

Treffer lytteren med stor kraft

I kategorien for beste soloutgivelse gikk prisen til hardingfelemesteren Britt Pernille Frøholm og hennes kritikerroste utgivelse «Fokhaugen». Ifølge juryen treffer denne soloproduksjonen lytteren med stor kraft. Videre begrunner de: «Her møter vi et gjennomarbeidet tradisjonsmateriale, og spillet er overbevisende og tydelig utformet. Nærvær og nerve gjennomsyrer albumet».

– Det er en stor ære for meg å ha vunnet en så gjev pris akkurat nå og ekstra gøy å ha vært nominert to år på rad. Folkelarmprisen er jo den viktigeste prisen vi har i miljøet og denne utmerkelsen betyr enormt mye, forklarer en tydelig rørt Britt Pernille Frøholm før hun fortsetter:

– Det varmer å få anerkjennelse for hele mitt musikalske virke fra en fagjury, spesielt når en har foten innenfor både folkemusikk, jazz og samtidsmusikk. Dette er musikalske uttrykk som har vært viktige for meg på lik linje med det tradisjonelle slåttespillet. Kjærligheten min til den tradisjonelle folkemusikken har alltid vært et viktig fundament for meg å ha med i bagasjen når jeg beveger meg inn i nye lydlandskaper.

Foto
Britt Pernille Frøholm. Foto: Kristin Støylen

Hun mener Folkelarmprisen er utrolig viktig for hele folkemusikksjangeren og løfter fram viktige produksjoner som ellers har lett for å forsvinne i den store mengden musikk som blir gitt ut.

– I våre dager er det modig gjort å våge å gi priser til soloplater med tradisjonelt slåttespill, slik Folkelarmprisen gjør. En slik pris er derfor en uvurderlig støtte og en stor inspirasjon å ha med seg inn i fortsettelsen av det framtidige arbeidet med å fremme folkemusikken både i inn og utland, forklarer Frøholm som hadde flydd inn fra Berlin for anledningen.

46 lydkutt og 312 sider

I kategorien «Dokumentasjon» er det Valdres-spellemannen Kjellbjørn Karsrud som har levert et dokumentasjonsarbeide av spellemann Ola G. Okshov uten sidestykke.

Foto
Kjellbjørn Karlsrud. Foto: Knut Utler

Her er det 46 lydkutt med høy kvalitet og en tilhørende bok på 312 sider.

Slipper debutplata etter 30 år som band

Vinneren i kategorien «Tradisjonelt samspill» setter slåttespillet i høysetet. Etter 30 år som band leverer Tufskrøkjun et helstøpt debutalbum.

Foto
Tufskrøkjun. Foto: Jury Rogachev

Det er tydelig at de har stor kunnskap om og kjærlighet for musikken i sitt tradisjonsområde. Utøverne viser kildene sine stor respekt gjennom god tradisjonsforståelse, og et solid utøvende håndverk.

Herlig kompromissløs musikk i kategorien «Åpen Klasse»

De unge musikerne i Ævestaden gikk til topps i kategorien «Åpen klasse». De leverer moderne og kompromissløs folkemusikk. På trioens debutalbum hører vi særegne vokale klanger i et tidvis mørkt og underfundig tekstlig univers. Musikerne spiller alle en rekke eldre instrumenter som de på en spennende måte blander med elektroniske effekter, innslag av improvisasjon til både norske og svenske tekster.

Foto
Ævestaden. Foto: Knut Utler

Et av bandmedlemmene i Ævestaden, Eir Vatn Strøm, sier til KulturPlot at det var stor stas for bandet bare å bli nominert.

– Det var veldig stas for oss alle tre bare å bli nominert sammen med band vi ser så opp til. Det var enda morsommere å motta prisen! Godt å vite at det vi lager ikke bare er noe vi selv digger, sier Vatn Strøm.

Under Folkelarmprisen torsdag kveld ble det offentliggjort at kveldens hederspris gikk til den samiske artisten Marja Mortensson. Juryen mener hennes arbeid med den samiske musikken fra hennes område er i særklasse og at hennes arbeid det siste året gjør henne til en soleklar vinner.

Foto
Marja Mortensson. Foto: Knut Utler

– Årets folkemusiker er en meget særegen stemme i nordisk folkemusikk og har vist seg som en av landets mest spennende unge artister uavhengig av genre. Gjennom sin kompromissløse bruk av eget språk har hun på en naturlig og forbilledlig måte rettet lyset mot sør-samisk område og tradisjoner, sier jurymedlem Georg Buljo.

Juryen har bestått av Steinar Ofsdal, Ragnhild Knudsen, Georg Buljo og Ole Nilssen.

Folkelarmprisen er folkemusikkens egen platepris, der vi løfter fram de beste platene fra året som har gått, og kårer en vinner i kategoriene: Solo, Tradisjonelt samspill, Dokumentasjon og Åpen klasse. I tillegg kåres Årets folkemusiker – en prestisjefylt pris som tidligere har blitt vunnet av blant annet: Sigrid Moldestad, Unni Løvlid, Hallgrim Hansegård, Valkyrien Allstars, Kouame Sereba, Gabriel Fliflet, Inga Juuso mfl.

Folkelarm finner sted på Riksscenen i Oslo 25-28 november. Bransjetreffet byr på nordisk folke- og verdensmusikk i full bredde, og hvert år blir et stort antall internasjonale og nasjonale delegater fra musikkbransjen invitert til bransjetreffet, som har som mål å profilere norske og nordiske folkemusikkartister. For programinformasjon og andre opplysninger se www.folkelarm.no