Annonse
Den by:Larm-aktuelle rapperen Ash Olsen levde for å skate da hun hørte Tupac Shakur for første gang som 13-åring. Foto: Gitte Johannessen / NTB
By:Larm-aktuelle Ash Olsen

Blant de svært lovende nykommerne i norsk musikkbransje

Meld deg på nyhetsbrev fra Kulturplot

Hver tirsdag og torsdager. Bestill her! Skriv inn din e-post:

 

– Jeg hadde sett for meg 50 stykker sittende på Blå og 200 på Sentrum Scene. Nå blir det faen meg dans og moro i stedet, sier Ash Olsen (21) og legger til at stinn brakke og tett med folk gir henne energi.

Nå tar hun med seg band og 12 låter til by: Larm-opptredenene sin, etter å ha holdt sin første konsert noensinne så sent som i juni.

Klar for det meste

– Jeg er dritnervøs, jeg følte lenge på presset om å skulle opp på scenen og bli dømt. Nå har jeg begynt å slappe av, jeg tror det kommer mange andre også, sier hun om bransjefestivalen det er duket for denne uken.

Det er å lage musikken som driver henne. Å stå på scenen tror Ash Olsen at hun «må lære seg å like».

Rapperen er blant de definitive nykommerne i norsk musikkbransje med en låtdebut som skriver seg fra april i fjor med «Kitkat», før den ble gitt ut offisielt i august. Den ble listet av P3 med én gang, og siden har det dukket opp flere til like god mottagelse – og nå senest frigjøringsdagens «Vibe Killer», som er så mørk som det kan få blitt.

– Det er det verste som er når folk dreper viben din. Det skjer daglig, mange folk er kjipe, enten det handler om små eller store ting, sier ungjenta som virker tøff nok – før hun smiler skjevt øyeblikket etter og legger til:

– Det er ikke mange som klarer å drepe viben min.

Sterke forbilder

Derimot tok Ash Olsen i bruk eget sinne da hun skulle i studio. Eksen hadde akkurat «gjort henne veldig sint», og da produsenten Malte Andreas Höglund spilte riffet han akkurat hadde spilt inn, fikk hun et kick og skrek «Vibe Killer». Fire timer tok det å lage den, gjort slik Ash helst vil: Når hun freestyler, altså improviserer det fram.

Hun er ikke glad i å skrive, selv om hun vet hun må. Derfor prøver hun å tømme hodet og være fri, så hun kan ta inn informasjon og låten trer fram. Hun prøver til og med å meditere for å få bukt med rastløsheten.

– Hver gang jeg er sint, bruker jeg det for alt det er verdt. Det er deilig å få tømt seg. Men det kommer mye dritt før det kommer noe gull, jeg må grave.

Veien fra ungjente på bondegård i Fredrikstad og fram til by: Larm-debuterende rapper med forbilder som XXXTentacion (døde når han var 20) og Juice Wrld (døde når han var 21) gikk via skating – og en kompis som spilte «Only God Can Judge Me» av Tupac Shakur (død når han var 25) i bilen på vei hjem fra en skatetur til Sverige.

Knuste hjertet

– Jeg skatet fra jeg stod opp til jeg la meg. Da jeg hørte låten, satte jeg den på repeat til alle de andre i bilen ble veldig lei. Det tok bare fem sekunder inn, så traff det meg. Jeg ble jævlig fascinert av hvordan han uttrykte seg, sier Ash Olsen – som er svært rett fram selv og er klar på hva det er hun liker. Selv om det virker langt fra en kjernesunn bondegårdsoppvekst.

– Det er det kunstneriske og artistiske ved dem som treffer meg. Med XXXTentacion var det fremføringen, det sårbare i stemmen. Juice Wrld, han gikk bare rett på mikrofonen og skrev ikke.

Men hvordan komme dit selv? Hun var 13 år da hun hørte 2Pac-låten og startet sin egen raputdannelse. Først på rommet, der hun fant fram til alle instrumentalversjoner hun kunne. Så ble moren lei bråket og da satt unge Ash i bilen hver kveld og natt og rappet, der ute på bondegården.

– Første gang jeg tok meg selv opp på telefonen da jeg rappet, knuste hjertet mitt. Jeg hadde pipestemme.

Skremt av drømmene

Etter å ha «furtet et døgn» lette hun opp jenterappere på YouTube og studerte dem. Hun tilstår med glimt i øyet:

– Jeg var ganske ung og fikk dypere stemme etter hvert. Jeg var heldig med den! Det handler også om å venne seg til stemmen sin, lære seg å kontrollere den utenfra.

Norsk ville hun aldri rappe på. Men hun ville ikke gjøre det på halvdårlig engelsk heller. Mer selvstudium. Hun skrev ned nye ord og setninger hun ikke forstod. Notatbøker fyltes og hun øvde på uttale. I 2019 tok hun musikkproduksjon på Lillehammer, Stargate-skolen Limpi, der hun første gang jobbet med en produsent.

Men det var først da hun fikk bøtter med bekreftelse etter «Kitkat»-slippet i fjor vår at hun trodde at en rapkarriere faktisk var mulig. Da ble hun redd, forteller hun til NTB.

– Drømmene våre er de som skremmer oss mest. Jeg hadde preppet meg selv så lenge.

Være litt grov

Ash Olsen gir ut låtene sine selv på eget plateselskap, kalt EZ Money. Å kjøre alene tror hun var et ganske bra valg, sier hun i dag.

– Jeg har fått tid til å bygge opp selvtillit og tro på at jeg klarer meg selv. Jeg tror på meg! Jeg vil ikke ha noe label nå.

Hun gjør sine egne valg, som i låttekstene der hun sier det er «gøy å skrive og være litt grov».

– Rapperne kjører på for å få fram et poeng. Det er lekent, jeg liker å leke meg i studio. Men jeg kan lage følsom musikk også. Det vil det komme mer av senere, lover hun:

– Jeg vil være allsidig.

By:Larm arrangeres 30. september til og med 2. oktober og blir den første store festivalen etter gjenåpning.

Annonse
Annonse
Annonse