Bergen-baserte Made Management står bak flere av Norges største musikkeksporter de siste årene, blant annet Sigrid (bildet). Likevel er kåringen av Norges viktigste bransjepersonligheter dominert av representanter tilknyttet hovedstaden. Foto: Fredrik Hag

Bergen-baserte Made Management står bak flere av Norges største musikkeksporter de siste årene, blant annet Sigrid (bildet). Likevel er kåringen av Norges viktigste bransjepersonligheter dominert av representanter tilknyttet hovedstaden. 

Foto

Fredrik Hagen / NTB scanpix

 

Reagerer på Oslo-favorisering i musikkbransjen

Publisert: 27. februar 2020 kl 08.51
Oppdatert: 24. november 2021 kl 02.07

Nylig lanserte Music Norway vinnerne av prisen «Nordic Music Biz’ 20 under 30» sammen med sine nordiske søsterorganisasjoner. 20 bransjepersonligheter fra Norge, Sverige, Finland, Danmark og Island ble tildelt prisen for eksepsjonelt arbeid med å spre nordisk musikk til verden.

Prisen blir delt ut under festivalen Bylarm i dag. Det er musikkbransjen selv som nominerer kandidater til prisen som igjen er eid av Nordic Music Export Program som samler alle de nordiske musikkeskport-organisasjonene. Music Norway sitter ikke i juryen selv, men har ansvar for å sette sammen den norske delen av juryen.

Bylarm kan av og til oppleves som en klassefest vi utenfor Oslo ikke er invitert til.

Av de 20 vinnerne, er seks norske. Men daglig leder Mariann Bjørnelv ved Folken konsertscene i Stavanger reagerer på både kåringen av norske vinnere og jurymedlemmene som valgte dem.

– De norske representantene i juryen er alle tilknyttet selskaper som holder til i Oslo, påpeker Bjørnelv.

Stor avstand i musikkbransjen

Det er også alle de seks norske bransjepersonlighetene som fikk tildelt prisen. De seks er representanter for selskapene Warner, Sony, Bylarm og Parkteatret, Vibe Agency, Act Entertainment og Nora Collective. Alle selskapene har kontorer i Oslo.

Foto

Når Music Norway bare nominerer bransjeaktører fra Oslo, sender det et feilsignal om at man må flytte til hovedstaden for å jobbe med musikk, mener daglig leder Mariann Bjørnelv ved Folken i Stavanger. Foto: Tord Litleskare / Presse

 

– Det sender et signal om at man må flytte til Oslo for å komme med på lista, sier Bjørnelv og utdyper:

– Problemet med Oslo-sentraliseringen er at man får en musikkbransje som kun er representert fysisk i hovedstaden. Music Norway og andre interesseorganisasjoner får med andre ord en stor avstand til hvordan vi som sitter utenfor faktisk jobber.

Arbeidsplassene må følge markedet

Blant annet har musikkbransjen i Bergen stått for mye eksport med artister som for eksempel Sigrid og Aurora gjennom Made Management, påpeker hun.

– Arbeidsplasser bør følge markedet. Når musikkbransjen i Bergen eksporterer så mye som den gjør, bør det gjenspeiles istedenfor at alle arbeidsplassene tilfaller Oslo, sier Bjørnelv som også påpeker at det arrangeres flere konserter per innbygger i Stavanger enn det gjør i hovedstaden.

– Hvis man greide å skape et større musikkmiljø flere steder, hadde det ikke vært sånn at man på død og liv må reise til Oslo for å jobbe med musikk. Vi er mange eksempler på at man ikke trenger det, men vi mister verdifulle folk hvis det er en forestilling alle aksepterer, sier hun.

Nye bransjefestivaler

Bylarm var lenge den eneste bransjefestivalen her til lands. Fra oppstarten i 1998 og fram til 2008 ble festivalen arrangert i forskjellige byer i Norge. Siden har festivalen kun blitt arrangert i Oslo. Som en reaksjon har både Trondheim og Bergen etablert egne bransjefestivaler, Trondheim Calling og Vill Vill Vest.

Bjørnelv mener Trondheim Calling og Vill Vill Vest er direkte resultater av at Bylarm ikke booker like mange demoartister som før.  

– Jeg kjenner flere venue-bookere som drar på Trondheim Calling fremfor Bylarm fordi bredden av norske artister fra regionene er større der, sier hun.

Klassefest for Oslo-eliten

Årets Bylarm-festival går av stabelen i dag. I en artikkel sponset av festivalen selv publisert på musikknettstedet Gaffa, omtaler to av tre bransjepersonligheter Bylarm som årets «klassefest».

– Vi er glade i Oslo-aktørene og trenger et sterkt og stort miljø i Oslo, men Bylarm kan av og til oppleves som en klassefest vi i utkanten av Oslo ikke er invitert til, sier Bjørnelv.

En tilfeldighet

At vinnerne av prisen tilhører selskaper plassert i Oslo er en tilfeldighet, mener direktør Kathrine Synnes Finnskog i Music Norway.

– Det er musikkbransjen selv som nominerer, og vi prøver å nå ut så bredt vi klarer, sier hun og legger til at det er særdeles viktig for henne at musikkbransjen selv føler eierskap til kåringen.

Foto

Music Norway-direktør Kathrine Synnes Finnskog sier det er en tilfeldighet at bare Oslo-baserte representanter ble kåret til bransjeprisen i år. Foto: Music Norway

 

Informasjon om nominasjonsprosessen deles med alle Music Norways kontakter og musikkorganisasjoner i distriktene, samt regionale kompetansesentre, opplyser Finnskog.

– Det er ikke bare vinnerne som representerer Oslo-baserte selskaper. Det er alle de norske juryrepresentantene også?

– Vi har en ambisjon om at det skal være en distriktsrepresentant i alle våre juryer. At det ikke ble sånn denne gangen er nok også litt tilfeldig. Da må vi legge oss i selen neste gang, sier Finnskog.

Hun understreker også at det ikke er Music Norway selv som bestemmer hvem som vinner prisen, og at det tidligere har vært flere representanter fra distriktene med på lista over vinnere.

Vil ha Music Norway til Bergen

I en artikkel i Bergens Tidende har daglig leder Vegard Moberg i Brak etterlyst at Music Norway etablerer et kontor i Bergen. Fordi Music Norway legger til rette for eksport, bør det etableres et kontor i byen som har skapt flest eksportsuksesser, argumenterer Moberg.

Når de nasjonale organisasjonene befinner seg i Oslo, blir det en selvforsterkende mekanisme.

Foto

Vegard Moberg i Brak jobber for at Music Norway skal sette opp kontorer i Bergen. Foto: Brak

 

Brak står blant annet for konferanseprogrammet under bransjefestivalen Vill Vill Vest som hvert år går av stabelen i september i Bergen.

– Er du enig i at musikkbransjen er for Oslo-dominert?

none

– Ikke ubetinget. Når det kommer til næringslivsvirksomhet, er det en markedsstyrt mekanisme. Der det går an å drive butikk, der du driver butikk. Men vi ønsker å skape bedre infrastruktur og rammebetingelser i Bergen slik at flere artister, bransjeaktører og selskaper kan skape flere suksesser, sier Moberg til Kulturplot.

Må representere virkeligheten

– Egentlig er det veldig enkelt: En overvekt av norsk musikkeksport kommer fra Bergen, og da bør det også være et kontor der som tilrettelegger for musikkeksport, fortsetter han.

– Hva tenker du da om at alle vinnerne av bransjeprisen er basert i Oslo?

– Det er klart at når de fleste nasjonale organisasjoner knyttet til musikk- og kulturlivet befinner seg i Oslo, så blir det en selvforsterkende mekanisme. Det går det an å gjøre noe med. Vi kritiserer ikke Music Norway, men vi kan gjøre mer for å gjøre bransjen oppmerksom på at vi har mye velfungerende musikkbransje andre steder i landet, sier Moberg og legger til at Bergen har hatt representanter som har vunnet prisen før.

– Mitt hovedpoeng er uansett at strukturen og virkemidlene rundt musikkbransjen må harmonere med den virkelige verden. Nå gjør den ikke det.

Skal kartlegge

I april skal Music Norway ha et innspillsmøte med Brak og andre bransjeaktører i Bergen om et mulig Music Norway-kontor i vestlandsbyen.

Music Norway-direktør Kathrine Synnes Finnskog sier hun ser frem til møtet.

– Da skal vi sette oss inn i prosessen og strategiarbeidet Brak allerede har gjort. Jeg tror det er viktig at vi kommer på innsiden av prosessen som allerede foregår i Bergen og i direkte dialog med aktørene for å kartlegge hva behovet er, sier hun.

– Vi jobber med å eksportere norsk musikk og da må vi passe på at den aktiviteten treffer dem som har internasjonale ambisjoner. Fysisk tilstedeværelse er en ting, men sånn som verden har blitt tror jeg det er viktig at man også utvikler seg der folk kommuniserer digitalt.