MusikkPlot

Årets festivalsommer påvirkes av enorm prisvekst og Ukraina-krigen

– Det er ikke slik at plutselig står folk i kø for å gå på konsert igjen, det tar tid. Det kan ta opptil to år før vi er tilbake til normalen igjen. Det er en kjelkete vei, sier leder i Bergen Live, Frank Nes.

Publisert Sist oppdatert

­Kulturbransjen opplever nå mangel på personell, enorm prisvekst på strøm og andre varer samt at det er vanskelig å få tak i nok utstyr på grunn av krigen i Ukraina.

– Har man utstyr, er det både kostbart og komplisert å få fraktet utstyret dit det skal. Dette er en konsekvens av at hele verdensbildet har endret seg de siste par årene.

– I år trodde vi at vi skulle tilbake til noe som lignet på et normalår, men så gikk strømprisene i været og det ble krig i Ukraina som igjen påvirker råvarepriser og uendelig mye annet, sier Frank Nes i Bergen Live.

Det å få produsere nytt utstyr med stålpriser som har skutt i været eller å få tak i deler til elektronikk har vist seg å være ekstremt vanskelig.

– Det som skjer i vår bransje, er et symptom på det som skjer i resten av verden. Det er komplisert der ute.

Får ikke arbeidstillatelser

Foto Leder for Bergen Live Frank Nes.

Nes sammenligner kulturbransjen med hotell- og serveringsbransjen som også sliter med å få tak i folk.

Det er nesten ikke arbeidsledighet i Norge og sesongarbeiderne som tidligere var i Norge, kommer ikke tilbake av flere grunner.

– Det tar lang tid å få arbeidstillatelser for arbeidstakere som kommer fra land utenfor EU. Søknader har i en periode naturligvis blitt nedprioritert til fordel for ukrainske flyktninger. Vi har en svak norsk krone som gjør det mindre attraktivt for utenlandske arbeidstakere å jobbe i Norge.

– Arbeidsmarkedet i andre land har endret seg de siste årene. Eksempelvis hører vi om Polen, som har levert mye arbeidskraft til Norge, nå kan jobbe med bedre betingelser og nærmere familien i andre nærliggende land med kortere reisetid eller jobbe i hjemlandet.

Til festivalen Bergenfest var det ikke et stort problem å skaffe frivillige til å stille opp, likevel hører Nes om andre som har utfordringer med å skaffe frivillige.

– Vi har en del som jobber på dugnad for idrettslagene sine som vi bruker på Bergenfest og til enkeltstående konserter. De har hatt utfordringer med å skaffe folk. Tidligere har de vært store bidragsytere og hatt mange som har jobbet frivillig for idrettslaget sitt.

Nes tror mange har lyst å reise på konsert selv i stedet for å bli med på dugnaden eller har andre planer.

– To år i sofaen gjør noe med folk. Det er et paradoks at alt dette skjer i frivillighetens år. Det kan være at det er et lite skifte i befolkningen som gjør at de er mer utfordrende å skaffe folk til dugnadsoppdrag. Men vi opplever at det er mer attraktivt for frivillige å jobbe under konserter og festivaler, enn om man spør dugnadsarbeidere til varetelling i butikker en søndag morgen.

– Skal ha helsen i behold

Bergen Live-sjefen ser fram til en sommer fylt med festivaler og konserter, og forsikrer om at de har kontroll på det de skal gjøre med tanke på utstyr og personell.

– Vi har gjort en del tilpasninger som gjør at vi kan gjennomføre en relativt hektisk sommer som gjør at vi ikke strekker leverandørene våre mer enn vi trenger. Vi har i samarbeid med underleverandørene planlagt årets sommersesong på en måte hvor vi kan ha helsen i behold og at vi har utstyret vi trenger.

Bergen Live har blant annet en scene stående på festivalområdet på Koengen i hele juni. Det vil si at den ikke må rigges opp eller ned mellom konsertene.

– Det sparer arbeid og økonomi for alle involverte parter. Det samme har vi gjort på plassen hvor vi arrangerer Bergenfest. Her blir hovedscenen stående ut august.

– Det at scenene kan stå over lenger tid, gjør planleggingen for underleverandørene våre enklere. Vi har brukt mye tid sammen med dem for å finne en løsning som kan fungere.

– Hvordan har det vært å skaffe sceneteknisk personell i år?

– Våre leverandører innenfor lyd og lys har prioritert oss som har hatt et langt samarbeids-v og kundeforhold. Vi holder dem hele tiden oppdaterte på planene våre.

– Vi må tåle å få et nei hvis de ser at det er noe de ikke klarer. Vi kan planlegge så mye vi vil, men vi er avhengig av at folkene er på plass når de skal og at utstyret virker.

Foto Bergenfest ble arrangert 14. juni til 18. juni i år. Foto: Laia Aguilar Vilalta.

Mistet folk

– Hvordan er det å være leder og passe på at alt går bra under konsertsommeren?

– Jeg har gjort dette noen ganger og i noen år og har mange flinke og dedikerte kollegaer som sørger for at vi får gjennomført arrangementene på en god måte. Første prioritet er at det skal være trygt for artister, publikum, frivillige og ansatte.

Bergen Live har gjennom pandemien gått gjennom en stor utskifting av personell hvor flere ansatte enten har sluttet eller er i studiepermisjon.

– Det er en viktig lederoppgave å sørge for at de nye folkene er trygge i sine oppgaver og at de får tilstrekkelig med opplæring, informasjon og støtte slik at de føler dette er givende arbeid.

Han forklarer at det ikke har vært noe problem å få fylle stillingene, men at de nyansatte trenger tid til å forme jobbene på sin måte.

– Jeg har ikke lyst at noen skal komme inn å gjøre en blåkopi av noe noen andre har gjort før dem. De må få oppgavene under huden og løse dem på sin måte sammen med kollegaer.

Kan ikke justere inntektene

Alt som skjer på verdensbasis om dagen påvirker også økonomien i kulturbransjen. Den største utfordringen til Bergen Live er at de har solgt billetter siden 2019 til festivaler og konserter som har blitt utsatt flere ganger og som først skjer denne sommeren.

– Vi har ikke muligheten til å justere inntektene slik at de kan utjevne de økte kostnadene. For vår del er det en stor utfordring. Vi har et ønske om konsert- og festivalbilletter skal kunne tas fra forbrukskassen til folk, ikke være en investering.

– Hvordan har billettsalget vært?

– Voksenpublikumet er blitt litt mer avventende med å kjøpe billetter, og det kan virke som de har tillagt seg noen nye vaner med den usikkerheten man har levd i de to siste årene. Å kjøpe billetter har vært som å tippe lotto. Plutselig er man i karantene eller du har fått korona. Denne usikkerheten tror jeg sitter i ryggmargen til folk.

Etter at omikron ble et begrep, er det flere konserter som har solgt dårligere enn de normalt ville gjort. Det er ikke noe som er spesielt for Norge, men som gjelder hele verden.

– Det er ingen knapp man kan skru av og på. Noen trodde kanskje det etter gjenåpningen. Det er ikke slik at plutselig står folk i kø for å gå på konsert igjen, det tar tid. Det kan ta opptil to år før vi er tilbake til normalen igjen.

Foto – Bergenfest er årets høydepunkt. Det er det arrangementet vi har størst mulighet til å forme selv og skape noe selv fra grunnen, sier Frank Nes i Bergen Live. Foto: Laia Aguilar Vilalta.

Forme noe selv

– Hva gleder du deg mest til i sommer?

– Bergenfest er årets høydepunkt. Det er det arrangementet vi har størst mulighet til å forme selv og skape noe selv fra grunnen. Vi har et annet eierskap til Bergenfest enn enkeltstående konserter. Enkeltkonserter blir mer som en logistikkoperasjon.

– Møtet mellom artister og publikum er det viktigste og at alle har det bra sammen. Vi ser at folk har gledet seg til dette. Bare det å kunne samles igjen er ganske stort for folk. Mange treffer hverandre igjen for første gang på to år og storfamilien samles igjen. Store fellesopplevelser er viktigere enn noensinne med alt faenskapet som finner sted rundtomkring.

Powered by Labrador CMS