Annonse
Justin Tranter har skrevet låter for en hærskare store stjerner, fra Lady Gaga til Linkin Park og Imagine Dragons. Han er bak initiativtagerne til The Pact og sier det er for å gjøre forholdene bedre for neste generasjon låtskrivere. – Mitt håp er at nye låtskrivere kan jobbe med litt mindre frykt og litt mer penger, sier han på Instagram. Foto: AP
Låtskrivere med pakt

Vil ikke lenger kreditere artister for låter de ikke har vært med på å skrive

Meld deg på nyhetsbrev fra Kulturplot

Hver tirsdag og torsdager. Bestill her! Skriv inn din e-post:

 

Låtskriverne bak hitlåter som Dua Lipas «New Rules» og Ariana Grandes «7 Rings» forteller at «et økende antall artister» krever en andel av royaltyinntektene – selv om de ikke har bidratt med noe til låten.

– Disse artistene vil fortsette å tjene penger på turnering, merchandisesalg og merkevaresamarbeid, men låtskriverne har bare fremføringsinntekten, heter det i et åpent brev som en ny støttegruppe som kaller seg The Pact har offentliggjort.

De som står bak og som er først ute med å signere brevet, er låtskriverne Amy Allen, Deza, Ross Golan, Scott Harris, Shae Jacobs, Ian Kirkpatrick, Savan Kotecha, Lennon Stella, Joel Little, Billy Mann, Jordan McGraw, Victoria Monét, Tayla Parx, Justin Tranter og Emily Warren, melder Variety.

De har vært med på å skrive låter for store navn som Dua Lipa, Justin Bieber, One Direction, Lady Gaga, Michael Bublé, Lorde, Shawn Mendes, Little Mix, Selena Gomez, Ariana Grande, Jonas Brothers og Britney Spears. Brevet nevner ingen artistnavn, men opplyser at opphavere ofte utsettes for «bølletaktikk og trusler» fra artister og deres apparat som ønsker å skaffe seg en andel av også royaltyinntektene.

Nå tar støttegruppen mål av seg til å samle andre låtskrivere til å undertegne en pakt om ikke å kreditere artister «som ikke skapte eller endret teksten eller melodien eller på annen måte bidro til komposisjonen uten en rimelig tilsvarende/meningsfull utveksling for alle forfatterne av sangen».

Det høres selvfølgelig ut – men viser til en gammel praksis i bransjen som skriver seg tilbake til Elvis og hans beryktede manager, oberst Tom Parker. Han krevde ofte at Elvis ble kreditert som låtskriver på sangene han spilte inn. Mange opphavere gikk med på det, fordi de tjente mer selv med 50 prosent kreditering enn om de fikk 100 prosent om samme låt ble spilt inn med en mindre kjent artist.

Ifølge BBC skal det ha ført til uttrykket «change a word, get a third». Lenge har opphaverne vært redde for å snakke høyt om saken, fordi det kan skade karrieren. Men nå kommer det mer frem i lyset.

Emily Warren, som er drivkraft bak The Pact, sier til Variety at målet er todelt: Man ønsker å skape samhold i opphavermiljøet, så man kan støtte hverandre – men også å gi låtskriverne en større følelse av egenverdi.

– De får ofte høre hvor heldige de er som får jobbe med en bestemt artist.

Da kulturkomiteen i det britiske parlamentet nylig tok for seg økonomien i musikkstrømming, fikk de opplyst av Fiona Bevan, som har skrevet låter for One Direction og Lewis Capaldi, at hun tjente kun en tusenlapp på å være en av låtskriverne på en sang på Kylie Minogues listetoppende album «Disco».

– De mest suksessfulle låtskriverne i verden kan ikke betale husleien. Akkurat nå må låtskrivere være Uber-sjåfører. Det er skammelig, sa Bevan ifølge BBC.

Annonse
Annonse
Annonse