Annonse
– Jeg tror jeg hadde et instinkt på å dukke litt dypere ned i det mørke denne gangen, sier Tom Roger Aadland, som nå kritikerroses for albumet «Motgift» – der han går mørkere og vier seg sårbarheten. Foto: Edgar G. Bachel

– Vi trenger fremdeles intelligente sanger om kjærlighet, det har vi alltid trengt

Meld deg på nyhetsbrev fra Kulturplot

Hver tirsdag og torsdager. Bestill her! Skriv inn din e-post:

 

Det er mørke tider. Men Tom Roger Aadland har funnet motgiften.

– For meg har kunsten, og framfor alt musikken, ofte vært som en motgift. En halvtime med gitaren på fanget, eller å lytte gjennom en plateside, det løfter meg hver eneste gang, sier den kritikerroste artisten og låtskriveren.

Det har vært en tung høst og vinter for Tom Roger Aadland. I disse dager er det ett år siden koronapandemien stengte Norge for første gang.

– Som mange andre, forstod ikke jeg i starten hvor alvorlig situasjonen skulle komme til å bli. Den 12. mars 2020 var jeg på vei til en liten vestlandsturné sammen med Tove Bøygard og Asbjørn Ribe. Da kom det meldinger på telefon og etter hvert radio, og vi måtte rett og slett snu bilen utenfor Sandefjord, sier han og legger til:

– Siden har mye av året dreiet seg om venting og håping. Men man må jo bare holde blikket festet og se etter lyset i enden av tunnelen.

Ingen ensom ulv likevel

Mange musikere har i snakket om usikkerheten som ligger i dette yrkesvalget, ikke minst i en situasjon som dette året som har gått. Men usikkerheten var Tom Roger Aadland klar over allerede da han for 17 år siden søkte permisjon «fra trygg stilling i videregående skole».

– De første fem årene den gang var mye hardere, rent økonomisk. Nei, den største utfordringen er fraværet av en scene og et publikum. Jeg tror ofte jeg er en ensom ulv som trives godt helt alene, men møtet med andre mennesker har jo alltid vært den viktigste inspirasjonen min, medgir han overfor NTB.

– Jeg har alltid skrevet for en anledning eller en situasjon. Alltid for mennesker. De siste femten årene har publikum blitt en stadig viktigere del av livet mitt, og jeg savner dem enormt. Hvis alt går etter planen, skal jeg på turné til Nord-Norge til høsten, og det blir fantastisk.

Sky det opplagte

– Du er en låtskrivernes låtskriver, hvordan påvirkes man av en slik situasjon?

– Livssituasjonen vår er jo definitivt påvirket av koronapandemien, så låtene vi skriver vil uvegerlig bli preget. Men jeg ser også en fare i å prøve for hardt å forklare eller beskrive følgene av pandemien, sier Tom Roger Aadland og mener at man bør holde seg borte fra «det opplagte» når man skriver.

Selv byr han på en tekstlinje som lyder «Når symptoma dine er vekke, må du kome og helse på», på albumet han akkurat har sluppet.

– Denne linja, fra låten «Hard verd», skrev jeg høsten for halvannet år siden, og jeg tror ikke jeg hadde satt den på papiret nå. «Intelligente sanger om kjærlighet – det er det verden trenger i dag», sa David Byrne om Cole Porters sanger i forbindelse med en aids-utgivelse tidlig på nittitallet. Man kan godt si det er det samme vi trenger i dag. Og alltid har trengt.

Botemiddel mot noe verre

Han valgte nettopp ordet «Motgift» som tittel på sin nye plate, der han slipper løs sanger som han har skrevet over en periode på to-tre år. Tittelen oppstod da han skulle spille et par av de nye studioopptakene for legekona Eyrun.

– Jeg visste at jeg hadde lyst til å spille «April i 64», som er en av de låtene jeg er mest stolt av på albumet. Men det er også en ganske tung låt, og jeg kjente på at jeg kunne ikke bare stoppe lytteopplevelsen der. «Jeg trenger en motgift», tenkte jeg, og da var albumtittelen på plass.

Aadland forklarer at det er noe med aspektet om at motgift ikke nødvendigvis er behagelig å ta inn – men nødvendig som botemiddel mot noe verre du har fått i deg.

– Som en kunstnerkollega skrev til meg da jeg fortalte tittelen på plata: «Bra tittel. Motgift mot all faenskapen!».

Sårbarhet og mørke

På albumet ble sårbarhet et tydelig tema, noe han forklarer som en mulig reaksjon på at han bevisst holdt forrige plate, «Songfugl» fra 2018, ganske lys. Nå ble det mørkere.

– Jeg tror jeg hadde et instinkt på å dukke litt dypere ned i det mørke denne gangen. Det merket jeg under både skrivingen og innspillingen, at disse låtene river litt i meg.

Tom Roger Aadland forteller hvordan sårbarhet er et viktig tema i mye av musikken jeg selv har lyttet til, ikke minst blues og country – og musikk eldre enn det også.

– «Sometimes I feel like a motherless child.» Du får ikke sagt det så mye bedre. En ting jeg beundrer hos de store bluesartistene, er hvordan de forteller om sin sårbarhet, men beholder en voldsom verdighet. Tenk på Muddy Waters’ framføring av «Mannish Boy» under «The Last Waltz».

Hylles av anmelderne

«Motgift» er blitt mottatt med strålende kritikker fra anmelderne, der flere mener albumet må være blant høydepunktene i hans karriere så langt.

«Sårbarhet i utsøkte tekster fra rockpoeten», skriver iTromsø, mens Aftenposten mener de beste låtene «er de såreste og sterkeste han noen gang har skrevet». Vårt Land mener det er «en hestekur mot likegyldighet og overfladiskhet», Aftenbladet at det er «en reseptfri kur mot det vonde», mens Dagsavisen noterer at Aadland «fortsetter å imponere både som sanger og låtskriver».

– Timer, dager, uker, måneder og år av livet mitt har funnet veien inn i denne plata. Da er det fint å bli sett – og hørt, sier Tom Roger Aadland.

Annonse
Annonse
Annonse