Annonse
Nå har Tono gjort det lettere å registrere hvilke sanger for eksempel radiokanaler spiller. Illustrasjonsfoto. Foto: Berit Roald / NTB

Tono i gang med digital transformasjon

Meld deg på nyhetsbrev fra Kulturplot

Hver tirsdag og torsdager. Bestill her! Skriv inn din e-post:

 

Nonprofit-organisasjonen Tono går nå over til digitale løsninger for å enklere sikre at komponister og låtskriveres får de inntektene de har krav på.

Alle som spiller musikk i det offentlige rom må komme til Tono for å få tillatelse til å bruke beskyttet musikk. Tono har derfor nå begynt å tenke på en digital transformasjon, slik at de kan være en relevant og smidig partner for både musikkbrukere og musikkskapere, sier kommunikasjonssjef i Tone, Willy Martinsen, til Kaptial.

– Veldig mye handler om teknologi. Med de enorme datamengdene i rettighetsbransjen som går frem og tilbake på tvers av landegrenser, må man henge med for at dette skal bli gjort presist.

Hver dag får Tono inn rapporter over musikkbruk og har egne folk som håndterer disse rapportene, forteller Martinsen. For at det skal bli riktig må de vite nøyaktig hva som har blitt spilt, og hvor lenge slik at de vet hvor de skal sende pengene.

– I den avdelingen som håndterer rapporter har vi tatt i bruk en såkalt matching-teknologi. Tidligere ble alle rapporter lest og gått igjennom manuelt. Det var svært tungvint og tidkrevende. Nå har vi et system hvor listene sjekkes automatisk på tittelnivå.

Har for eksempel NRK spilt “Help” av Beatles går det en sjekk om den sangen er registrert i nettverkene til Tono- eller Tono-selskapene verden over. Er den det – noe den er – går den automatisk igjennom.

Kommer det en ukjent tittel inn i systemet vil det dukke opp et varsel og noen kommer og sjekker det manuelt igjen, forklarer Martinsen. På den måten har de klart å automatisere enorme datamengder, og trenger kun å sjekke gradvis.

Løsningen fungerer godt i radiomarkedet, forteller Martinsen, men sier at den bare brukes delvis på TV.

Annonse
Annonse
Annonse