Annonse
Foto: Slik ser et utsolgt hus på tradisjonsrike Rockefeller i Oslo ut en lørdag i juni – når koronarestriksjonene så smått har begynt å løftes, og 20 sittende publikummere er tillatt innendørs når Johan Berggren med band spiller. Foto: Gitte Johannessen / NTB

Spilte for «utsolgt Rockefeller» med 20 i salen – likevel fornøyd: – Dette går veien

Meld deg på nyhetsbrev fra Kulturplot

Hver tirsdag og torsdager. Bestill her! Skriv inn din e-post:

 

«Utsolgt»-klistremerket sto på konsertplakaten på døren da den fremadstormende americanaartisten Johan Berggren inntok Rockefeller sist lørdag.

Men selv om Oslos konsertscener nylig kunne åpne igjen for første gang siden november i fjor, så er det med et maksantall på 20 sittende publikummere innendørs. Også på Rockefeller, der kapasiteten normalt er på 1.650 personer.

Null kø i baren

Runde bord med hver sine små kohorter à to fylte gulvet foran scenen. I baren der ingen fikk stå i ølkø holdt Rockefeller-veteran Line Nilsen fortet – og rykket ut til publikum som bestilte via internett. To lyd- og lysteknikere og en i døren kunne også gå på jobb denne lørdagskvelden. Og på scenen sto Berggren og fem musikanter i bandet.

– Det var godt å stå der. Vi koste oss gløgg. Og det håper jeg virkelig publikum gjorde også, sier Johan Berggren til NTB etter konserten, der han spilte låter fra både det Spellemann-nominerte andrealbumet «Lilyhamericana» og årsferske «Ei hytte foran loven».

– Det var langt fra første gang vi har spilt for 20 stykk, og det uten covid-restriksjoner! røper han muntert, og syntes kontakten med publikum var fin.

– Jeg føler meg veldig som en del av gjengen når man kan skravle litt uten mikrofon og holde ting litt lavterskel, sier Berggren, som likevel valgte å kjøre på med fullt band, stor lyd og flott lys foran håndfullen publikummere – slik det også skjer på andre Oslo-scener.

– Alle, uansett, skal få underholdningsverdi for tida og pengan de har investert for å komme og sjå oss, sier han på dialekten som fikk Dagbladets anmelder til å kalle ham for Lillehammers svar på Bjella og Hellbillies.

– Ikke rettferdig

En av kveldens låter skrev Johan Berggren bak en bardisk på Rockefeller, der han har jobbet i tre år mens han har jobbet med artistkarrieren.

– Man må krote litt når man er på jobb også. Det er ikke den eneste låten jeg har som har hatt sin spede start bak en bardisk, sier Berggren, før alvoret raskt melder seg:

– Det har vært en traust vinter på huset virker det som. Jeg sjøl har vært permittert derfra siden mars 2020 sammen med de aller fleste av mine barkolleger. Det er på høy tid at det begynner å lette litt på. Koronatiltakene har rammet noen bransjer ekstremt hardt. Og hvis man tenker litt over hvor ekstremt tilpasningsdyktige og medgjørlige vi har vært med tanke på smittevern, så kan man vel pent si at det ikke har vært helt rettferdig slik disse innstrammingene har vært.

Selv med minipublikummet på 20, som tok sjansen på å reise seg et kort øyeblikk for å gi ham stående applaus, synes Johan Berggren «det går veien».

– Det er stor forskjell på et kulturtilbud som dette og en helt nedstengt bransje som vi hadde for bare noen uker siden, sier americanaartisten. Men selv om det begynner å løsne på konsertsiden, er han realist og regner med at det tar litt tid før det nærmer seg normalen.

– Turneene etter begge de siste skivene ble ganske så amputerte, så det er ut og spille jeg vil aller, aller mest.

Annonse
Annonse
Annonse