Annonse
Simen Eriksrud og Espen Berg i Seeb er klare med debutalbumet der de har samlet en rekke hitlåter - ifølge dem selv i en sammenheng. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB

Seeb blir triste – takket være været

Meld deg på nyhetsbrev fra Kulturplot

Hver tirsdag og torsdager. Bestill her! Skriv inn din e-post:

 

Den norske duoen Seeb har regnet på det og kommet frem til at «annenhver person i hele verden har hørt en av sangene våre». Likevel holder de seg i Norge – tross i at været tidvis gir dem melankolske følelser.

Ikke rart debutalbumet, som kommer først nå, har fått tittelen «Sad in Scandinavia» – etter fjorårets singel der Simen Eriksrud og Espen Berg inviterte med Zak Abel som stemme.

– Vi har alltid vært glad i melankoli, men som et gjennomgående tema på albumet skyldes det nok denne låten, som vi laget rett før koronaen kom inn i livene våre, forteller de to til NTB.

For da Zak Abel kom flyvende inn fra London tvar det en skikkelig guffen vinterdag i Oslo med sludd, regn og generell depressiv stemning i Seeb-guttas studio i et grått sentrum. Da kom tematikken opp mer eller mindre av seg selv, røper de.

– I ettertid, under arbeidet med resten av låtene, ble denne stemningen en slags rød tråd som vi ikke helt klarte å styre vekk fra så vi bestemte oss for at vi like gjerne kunne kalle albumet ‘Sad in Scandinavia’. Vi har disse stemningene av lys og mørke i all musikk vi lager i større eller mindre grad, og vi synes det er noe skandinavisk over denne platen.

Slipper mas og støy

Plateselskapet Universal Music opplyser at Seeb er en av de ti første artistene i verden til å nå én milliard streams på én låt (remiksen deres av Mike Posners «I Took a Pill in Ibiza»).

Samlet har de to 70 gull- eller platinasertifiseringer som produsenter eller låtskriver, og er internasjonale superstjerner som jobber med navn som Taylor Swift, Coldplay, ​Ed​ ​Sheeran​, ​5 Seconds Of Summer​ og ​Bastille.

– Det er utrolig moro at folk hører på musikken vår i alle deler av verden. Det er jo mye på grunn av at vi var med da streaming for alvor tok av globalt og at vi var med på den nordiske bølgen som fulgte, sier Berg og Eriksrud – som til tross for internasjonal suksess og norsk vær aldri kunne tenke seg å flytte fra Norge.

– Vi slipper unna mye av maset og støyen sammenlignet med å jobbe i byer som Los Angeles og London, som mange andre velger å gjøre. Vi har familier med barn som går på skole her, så for oss har det aldri vært aktuelt å flytte. Vi har heller ikke følt at det har vært et behov for musikkens sin del, sier de og påpeker:

– Det er jo så innmari mange flinke artister og musikere her som vi kan skrive og samarbeide med. Vi reiser når vi kan og må, men det vi liker aller best er å få folk over til studioene våre i Oslo om det lar seg gjøre.

Stemme som instrument

På «Sad in Scandinavia» gjester en rekke vokalister Seebs sanger, der også et solid knippe allerede har vært å høre i strømmetidsalderen. Hvordan plukker de ut sitt mannskap?

– Vi er veldig glad i å jobbe med sangere med «spesielle» stemmer, siden vi ofte manipulerer og spiller rundt på vokalene som instrumenter og effekter i låtene. Men én konkret fellesnevner er vel alle de nordiske samarbeidspartnerne på albumet, både sangere, låtskrivere og medprodusenter, oppsummerer Berg og Eriksrud, som også peker på prosessen når en låt går fra idéstadiet til ferdig.

– Det er ofte et resultat av at kjemien er bra mellom dem som jobber på den. Det er en av de tingene som er viktigst for oss etter særpreg og uttrykk, har vi skjønt etter flere år med dette.

– Høres sprøtt ut

Det ferske albumet er faktisk den første langspilleren de begår sammen, etter en EP som kom i 2018 og som de kalte «en introduksjon» til hvem de var. Berg og Eriksrud har vokst opp med album, og medgir at de «bare måtte gjøre det». Helt siden Seeb ga ut «Grip» med Bastille har planen vært å utgi låtene som fulgte.

– Selv om mange moderne album godt bare kan sies å være en spilleliste, har vi bevisst tenkt rundt album i arbeidet med å sette det sammen, jobbe med artworket og gjøre ferdig de siste låtene. Ordet «debut» høres litt sprøtt ut for oss som har holdt på med dette siden 2015, ler de.

Egentlig hadde de tenkt å oppsummere tiden fra 2018 til nå. Men så kom koronaen og veien endret seg.

– Samtidig føles dette siste året, og nye måter å skrive og samarbeide på, som et neste steg. Vi har lekt oss mer i studio og stolt på magefølelsen.

Annerledesåret

2020 var et ganske annerledes arbeidsår, men Seeb-karene tror det var mindre merkbartfor dem enn for mange andre. Men de legger til:

– Det var selvfølgelig veldig skuffende å kansellere livesommeren som var.

Nå håper de at verden kommer tilbake til noe som ligner normalt liv mot sommeren. Men de er også klar over hvor hardt livemusikken er rammet.

– Selv om bransjen kanskje aldri kommer tilbake til nøyaktig sånn den var før korona kan en jo håpe på at den kommer tilbake igjen i en ny og oppdatert versjon, avslutter de.

Fakta / Seeb

* Norsk produsent- og låtskriverduo, bestående av Simen Eriksrud (45) og Espen Berg (50), begge med lang fartstid i norsk musikkbransje og fartstid fra jobbing med blant andre Briskeby, Donkeyboy og D'Sound

* Sammen etablerte de Seeb i 2015 og fikk sitt internasjonale gjennombrudd året etter med remiksen av mike Posners opprinnelig akustiske «I Took A Pill In Ibiza»

* Siden det har de jobbet også ute, med navn som Coldplay, Taylor Swift, Ed Sheeran, Tove Lo, One Republic og Dagny

* Vant Spellemann i 2017 og 2019, begge ganger i kategorien popgruppe, og ble også nominert sammen med Dagny for Årets låt med «Drink About» i 2018

* Aktuelle med: Debutalbumet «Sad in Scandinavia», ute 28. januar, som følger EP-en «Nice to meet you» (2018)

* Det inneholder kjente sanger som «Grip» med Bastille», «Unfamiliar» med Goodboys & HRVY, «Free To Go» med Highasakite og «Don’t You Wanna Play» med Julie Bergan, så vel som nye låter og samarbeid som blant andre «Run it Up» med K Camp, Tim North og Marty James, og med Kiddo på «Last Dance».

Annonse
Annonse
Annonse