MusikkPlot

STEVNES: Tono saksøker Oslo-Filharmonien.

Rettighetsorganisasjonen Tono stevner Oslo-Filharmonien etter uenighet om betaling til komponister

Publisert Sist oppdatert

Selv om Oslo-Filharmonien (Ofo) får 183 millioner av staten, har de fra 2016 halvert vederlaget de betaler til komponister ifølge Tono.

Dette skjedde etter at rettighetsorganisasjonen sa opp en avtale med Ofo og tre andre orkestre for å framforhandle en ny rammeavtale med alle orkestre i Norge. Før dette betalte Oslo-Filharmonien om lag én million kroner i året for rettigheter til musikken de fremfører.

Derfor går de nå til søksmål med tungt hjerte ifølge styreleder i Tono og i Norsk Komponistforening Jørgen Karlstrøm. Han mener de ikke har noe valg – ingen kan akseptere å få halvert betalingen sin, sier han.

Han sier at Tono har forsøkt å få til forhandlinger og finne løsninger med Oslo-Filharmonien og andre orkestre i flere år uten hell, blant annet med tilbud om voldgift og mekling.

– Nå må vi forsøke å løse dette i rettssystemet. Komponister er en veldig utsatt gruppe med en ekstremt lav gjennomsnittsinntekt på under 200.000 kroner. Et vederlag på 10.000 kroner i stedet for 5000 utgjør stor forskjell for den enkelte, sier Karlstrøm til Klassekampen.

Direktør i Ofo, Ingrid Røynesdal, sier at saken er kompleks og at det kan være ryddig å få en rettslig avklaring på. Hun peker på at det var Tono som sa opp den opprinnelige avtalen i 2015.

– At Tono stevner Oslo-Filharmonien, skyldes at vi er størst og holder til i Oslo, men her står hele orkesterfeltet samlet. Mye er endret i verden siden 2016, ikke minst har pengestrømmene i hele musikkfeltet endret seg mye. Det er heller ikke sånn at vi har funnet på en sum som vi mener at vi skal betale. Vi betaler etter faktisk bruk, etter en tariff som Tono ensidig setter, noe vi mener er riktig å gjøre, sier hun til Klassekampen.

Powered by Labrador CMS