Foto
Trommeslager Jørn «Steingrim» Holen i Vreid har med seg trommeteppet sitt ut i naturen – som er scenen i bandets nye konsertfilm «Wild North West». Foto: Håvard Nesbø

Når norsk naturmystikk løfter musikken til nye, mørke høyder

Publisert: 12. mai 2021 kl 09.29
Oppdatert: 12. mai 2021 kl 09.29

– Naturen som virkemiddel kler musikk veldig godt, og gir en kobling til noe spirituelt, til noe mer. Den gir assosiasjoner til noe basalt i oss, og fanger en sjelero. Dessuten er norsk natur episk og gjør seg godt på film, sier Ole Fredrik Wannebo i Ragnarok Film.

Han står bak to Wardruna-musikkvideoer – til sangene «Lyfjaberg» og «Kvitravn» – som har henholdsvis over 20 millioner og 6,7 millioner visninger på YouTube på under et år. Gruppen Kalandras video til «Borders» har over 600.000. Gåte er på gang med ny musikk, der «Kjærleik» i akustisk versjon har fått en naturvakker og drømmende video med Gunnhild Sundli i bunad i skog og li.

– I disse musikkvideoene er vår plass i naturen i fokus; hvilken liten del vi er av den, og hva den betyr for oss, sier filmskaperen, som leter for å finne rå og vill natur i Trøndelag og på Sunnmøre og foretrekker å filme på location.

– Det gir en ekstra følelse både for deg som filmskaper, og for artisten foran kamera. Det kan ikke fakes i et studio, det gir en ærlighet – selv om det er krevende og uforutsigbart å filme ute i naturen.

Bedre enn scenen

At naturomgivelser gir en ekstra følelse kan Jarle Kvåle, låtskriver og bassist «Hváll» i metalbandet Vreid, skrive under på. I fjor, da alt stengte ned for første gang, prøvde bandet seg med en utendørs strømmekonsert fra Kvåles støl i Sognefjellene. Bandet har, via forløperen Windir, tross alt skapt sin egen sjanger, sognametal.

Stølskonserten fikk 140.000 visninger i 40 land, noe som ga Vreid ideen til å følge opp med konsertfilmen av samme navn som det nye konseptalbumet som utkom i april, «Wild North West». Hver låt fikk følge av en musikkvideo, som skildrer en krigsseilers liv – fra han full av pågangsmot ror ut Sognefjorden, til han blir lagt inn på anstalt, flykter og rømmer ute i sognenaturen, der fantasi og virkelighet går i ett.

– Å stå ute i naturen og spille, føle at du går i ett, er bedre enn å stå på en scene. Det er naturen vi beskriver i låtene, sier Jarle Kvåle, og sier reaksjonen etter stølskonserten førte til et rekordartet antall tilbakemeldinger.

– Fansen var helt over seg, sier Vreid-sjefen, som opplyser om 62.000 seere for konsertfilmen på den første internasjonale visningen nylig. Nå håper de å løfte den frem på kinovisning og festivaler når verden tillater det igjen.

Store naturbilder

«Wild North West»-filmskaper Håvard Nesbø regnes som et bandmedlem av Vreid. Det er han som finner frem til «hver eneste krink og krok og fjell», ifølge Kvåle – og som dermed er med på å lokke metalfans til Sogndal for selv å se naturen fra musikkvideoene.

Håvard Nesbø sier til NTB at naturen kler all musikk, men at den «ekstremt store» naturen i Sogndal har et godt samspill med aggressiviteten i metalmusikken.

– Naturen bringer frem emosjoner i oss, vi må spille på lag med den. Store, lange akkorder krever store naturbilder. Å få bilder til musikken gjør at man kommer enda mer inn i universet, er fansens opplevelse. Norge har en unik natur, utenlandske black metalfans kommer hit for å oppleve den. Dette er vikingenes landskap den dag i dag, der det ennå finnes urørt, stor og mektig natur.

Denne naturfokuseringen har lange tradisjoner innen black metalsjangeren, tilbake til 1990-tallet, da dagens ikoniske band gjerne tok bandbilder ute i naturen.

– Det er blitt en norgesreklame ingen helt hadde planlagt, som skjedde helt uorganisert og som ingen annen sjanger har maken til, sier Jarle Kvåle, som hevder dette er årsaken til at Tons of Rock, festivalen han var med på å starte, trekker fans fra 57 nasjoner.

Hele verden

Ole Fredrik Wannebo sier at den mer dramatiske naturen er gjort mer tilgjengelig å fange på film, takket være droner og kameraer lette nok til å bæres opp til fjelltopper.

Bilder fra innspillingen av Wardrunas «Lyfjaberg» foregikk i Tustnafjella i Møre og Romsdal. De viser snødrev og svartkledde kamerafolk i halvmeterdyp snø i mai måned. Men Wannebo i Ragnarok Film er ikke avhengig av sol i videoene sine, tvert om:

– I skodde og tåke, da lages historier!

Gåte-sjef Sveinung Sundli tror i likhet med de andre NTB snakket med at vi i Norge er blitt mer bevisst på det vi selv har. At internett har fått oss til å innse hvordan vår natur settes pris på ute.

– Se på trendene på TikTok, der spruter det ut videoer med relativt vanlig norsk natur. Internett og reising har gjort oss stolte og bevisste, tror Sundli. Gåte slipper ny EP neste uke, kalt «Til Nord», som byr på både nyskrevne sanger og en tilbake til røttene-versjon av Knut Buen-samarbeidet «Kjærleik».

– Vi spiller på en gammel, norsk og nordisk kultur, vi som knytter oss sterkt til den tradisjonelle folkemusikken og middelalderballadene. Vår musikk går hånd i hanske med naturen, den store katedralen, sier Sveinung Sundli – som tror musikkvideoer av denne typen har stor appell:

– Se på Wardruna, det er det beste bildet på dette: Hele verden elsker det uttrykket.