Annonse
Artisten TIX, hvis egentlig navn er Andreas Haukeland kritiseres av psykolog for å bruke selvmord i markedsføringen. Her fra konsert under Norway Cup i 2019. Foto: Fredrik Hagen / NTB
Psykolog

– Hjemmesiden til TIX bruker selvmordsproblematikk for å markedsføre artisten

Meld deg på nyhetsbrev fra Kulturplot

Hver tirsdag og torsdager. Bestill her! Skriv inn din e-post:

 

Psykologspesialist og selvmordsforsker Fredrik A. Walby reagerer på en tekst under biografi-fanen «Bli kjent med TIX» på artistens hjemmeside tixmusic.no.

Her står det blant annet at TIX stadig røper små hint om hva som skal skje fremover og at fansen har spekulert i om artisten planlegger sin egen død etter at han under VG-lista 2019 gikk utenom manus og sang at han skulle fortsette å toppe Norge med landeplager frem til sine siste dager.

– Jeg liker ikke dette. Her romantiserer man, og bygger noe mytisk rundt selvmord, legger ordene i munnen på fansen, og sier at det er de som spekulerer i at han planlegger sin egen død. Selvmordsproblematikk kan brukes til mye rart, og her brukes det i markedsføring. Det synes jeg er smakløst, sier Walby til Dagsavisen.

Walby er er psykologspesialist og forsker ved Nasjonalt senter for selvmordsforskning og -forebygging.

Han støtter Andreas Haukeland, mannen bak artistnavnet TIX, for åpenheten han viste på blant annet Lindmo. Han synes det er bare bra at flere profilerte mennesker forteller om sine selvmordstanker, men understreker at det ikke må gå for langt å bli en markedsføringsstrategi. Formålet med åpenhet bør være noe annet enn å selge plater, mener Walby.

Selv sier Andreas Haukeland at han tror de aller fleste fans og følgere er på TIX som en karakter som er en del av et fiktivt univers. Innlegget Walby reagerer på er fra 2019 og handler om den fiktive karakteren TIX satt opp mot den virkelige personen Andreas Haukeland, sier Haukeland.

Haukeland har i media uttalt at han ikke vet hvor lenge alteregoet TIX kommer til å vare, og at «Andreas Haukeland» kommer til å tre mer og mer frem etter hvert. Det er altså dette han viser til.

Etter at Dagsavisen tok kontakt med Universal Music Norge i går, ble avsnittet fjernet fra hjemmesiden.

Annonse
Annonse
Annonse