Annonse
Koronakrisen tvinger musikere til å være innovative, mener Jan Wiese (nr to fra høyre). Foto: Øyvind Gjerde
Koronakrisen

– Tvinger oss til innovasjon

Meld deg på nyhetsbrev fra Kulturplot

Hver tirsdag og torsdager. Bestill her! Skriv inn din e-post:

 

 

Han befant seg midt i smørøyet da det smalt. Med hus i Italia, og i samspill med en lett hostende italiensk musiker, skjønte Jan Wiese at det var på tide å komme seg hjem til Norge da koronaviruset brøt ut.

Siden flyplassen i nord-Italia var stengt, kjørte han til Roma, og kom seg hjem til karantene derfra. Hjemmetilværelsen etter dette har ført til ny kreativitet, både musikalsk og rent teknisk, forteller han:

– Fasen vi er inne i nå er preget av disrupsjon, og også vi som musikere må tenke nytt. På en måte tvinges vi til innovasjon, sier han.

Jan Wiese er oboist, og oboister er opptatt av munnstykkene sine. Munnstykket er laget av en bambusplante som plukkes i Frankrike, blir bearbeidet og solgt videre. Slik har det vært siden 1700-tallet. Noen kjøper det i biter og skaffer seg utstyr til å montere det selv. 

Med engasjement og entusiasme kommer man langt. Vi blir innovative.

– Koronakrisen har bidratt til at det ikke er like enkelt å få tak i munnstykker. Før jeg dro hjem fra Italia plukket jeg denne planten. Så kjøpte jeg litt utstyr hjemme og bearbeidet munnstykket selv. Myten om at produsentene er de eneste som kan lage disse munnstykkene stemmer selvfølgelig ikke. Med engasjement og entusiasme kommer man langt. Vi blir innovative, sier Wiese.

Kan være kompromissløse

Musikkhverdagen har blitt snudd på hodet med krisen, men det betyr ikke at det ikke foregår spennende ting på musikkfronten om dagen.

– Jeg har vært på solo-konserter, som eneste publikummer. Det er også mye spennende som skjer via nettet nå. På en måte er det enda morsommere enn før å følge opp folk, og det kan man gjøre uavhengig av hvor de bor. For tiden samarbeider jeg med en belgisk musiker, og jeg har gjort noen jobber for plateselskapeet Simlas. Jeg jobber, øver og har det bra, men unngår foreløpig å spille sammen med andre, forteller han.

Koronakrisen gjør noe med musikere, forteller Jan Wiese. Foto: Privat.

Wieses grunnholdning er at kunst er den eneste bransjen som kan tillate seg å være helt kompromissløs. Å være fristilt økonomisk gjør dette naturligvis lettere. Uten maset og jaget om penger kan man lage «riktigere» kunst.

– Man kan gi litt mer blaffen i konvensjoner. Det er vanskeligere når man trenger penger. All markedsføring innebærer en form for kompromisser. Det er en stor kunstnerisk fordel ikke å være avhengig av dette. Det er faktisk kunstens fremtid, understreker han.

Liker Billie Eilish

Han peker på konseptkunstnerne som etablerte denne kompromissløse kunstformen, og viktigheten av at kunsten ikke blandes med markedsspekulasjon.

– Fluxus-bevegelsen dyrket risiko, følelser og kompromissløshet. Dette har vært viktig for meg som kunstner. Jeg ser dette også i noen av dagens artister, som i Billie Eilish. Jeg liker historien om at hun og broren har sittet på barnerommet og snekret sammen dette soundet. Jeg håper det ikke bare er en markedsføringsgimmick, sier han.

Wiese tar frem oboen og øver hver morgen. Men krisen har også forandret på denne rutinen, merket han etter hvert:

– Her om dagen plukket jeg opp noen fraser som jeg egentlig begynte på for en god stund siden. På grunn av koronakrisen virket frasene veldig fremmed akkurat nå. Musikk er personlig, og det er ikke alt som passer over alt, forklarer han.

Annonse
Annonse
Annonse