Annonse
Nidarosdomens Guttekor med dirigent Bjørn Moe. Foto: Ned Alley / NTB

Sangerne må få lyst til å komme tilbake

Meld deg på nyhetsbrev fra Kulturplot

Hver tirsdag og torsdager. Bestill her! Skriv inn din e-post:

 

 

«Korprisen» for i år er tildelt Bjørn Moe som har dirigert Nidarosdomen Guttekor i 47 år. Han var åtte år gammel da han ble medlem av koret.,

Prisen deles ut av Norges Korforbund til enkeltpersoner eller grupper som har bidratt til å gi norsk korsang større utbredelse og høyere kvalitet.

I begrunnelsen heter det at «Nidarosdomens Guttekor hvert år gleder mange tusen trøndere med variert og nyskapende musikk fremført på høyeste nivå.» Koret har et tett program og turnévirksomhet i Norge og i utland:

– Bjørn Moe har bidratt til gjennom årene å eksponere mange gutter til musikk i verdensklasse og berede grunnen for et liv med interesse for klassisk musikk. Et guttekor skifter ut alle guttesangere i løpet av en 4‐års periode. Bjørn Moe har som kunstnerisk leder og dirigent vært en mester i å ta vare på denne korte tiden, sier musikksjef Tove Ramlo-Ystad i Norges Korforbund i en pressemelding.

Nidarosdomens Guttekor er åpent for alle gutter i Trøndelag, og omtales i begrunnelsen som den største mestringsarenaen for gutter utenfor skole og idrett.

Moe sier til Vårt Land at fordelen med å være dirigent i mange år er at koret får en trygg og stabil ledelse-

-. Særlig er det viktig, for alle sangere, men ikke minst for barn, at dirigentens reaksjoner er forutsigbare. Faren er selvsagt at de blir lei av meg. Da er det viktig å fornye seg, søke etter nytt og interessant repertoar som er klangfullt og moro, men også det som krever at man anstrenger seg litt for å komme i mål. Da kommer mestringsfølelsen. Som korleder og musikkpedagog er jeg ofte blitt spurt om hva som er viktig for å få til et godt kor. Da svarer jeg at det viktigste er at du får sangerne til å ville komme tilbake. Som dirigent må du oppføre deg sånn at sangerne vil komme tilbake. Det at det er lystbetont står ikke i motsetning til at ting kan være krevende, sier Moe.

Han sier det er mer krevende å være dirigent i dag når en må konkurrere med fotball, håndball, pc og telefoner.

- Det hjelper ikke om du har lest tusen bøker om musikk og kan all teorien, hvis du ikke kan bruke det. Det at man kan kommunisere, er noe som går igjen i de fleste yrker i dag. Og på samme måte som ledere i arbeidslivet må kunne kommunisere med sine ansatte, må dirigenter kommunisere med sangerne og musikerne, da får de lyst til å gjøre jobben sin bra.

 

Annonse
Annonse
Annonse